Виенчани хапват джелато с вкус на билки от Долна Австрия

Лилия Александрова
Лилия Александрова
8 Минути

Eis Greissler е една от популярните марки сладолед сред жителите на Виена и района около столицата. Производителите са семейство Блохбергер, които имат биокравеферма в Крумбах, Долна Австрия. Идеята на собствениците е да предлагат пресен сладолед с мляко от своето стопанство и с продукти от района.

 

Технология от Италия и вкусове от Австрия

Семейната кравеферма съществува от 13 години. Преди да започне да прави сладолед Георг Блохбергер заедно със съпругата си и двете им деца доставяли прясно и кисело мляко за местните училища и ресторанти. Едно лято обаче след края на учебната година решили да направят няколко експеримента с производство на сладолед. Взели част от концепцията за италианския сладолед и включили също необичайни за Италия, но типични за Австрия вкусове. Толкова се запалили по това производство, че тръгнали из местните ферми, където се произвеждат плодове, зеленчуци, билки и подправки, които да използват в сладоледите си. „Сами намерихме производителите около нас, с които искаме да работим. Така знаем от къде идват съставките, които използваме и можем да гарантираме качеството на нашите продукти“, казва Георг Блохбергер, който беше домакин на група от Европейската мрежа на селскостопанските журналисти.

В началото е вярата

„Когато започнахме да произвеждаме сладолед, дори не сме мечтали за големия успех, който имаме сега. В началото чувахме мнения като „Оставете италианците да правят италиански сладолед!“ и не вярваха много в нашето начинание. Днес изглежда съвсем логично да приготвяме сладолед, като влагаме само органично мляко. Ние правим един изключителен продукт, като в същото време се придържаме към нашето желание да предлагаме високо качество, да произвеждаме по устойчив начин и да бъдем изобретателни“, разказва Георг Блохбергер.

 

Не само работилница и ферма

Концепцията се оказала успешна и през 2011 г. семейната фирма открила официално първия си магазин за сладолед в сърцето на Виена. Днес, осем години по-късно, Eis Greissler е сред добре разпознаваемите марки за виенчани и за жителите на още седем локации с магазини в цяла Австрия, повечето във Виена, а също и в Грац, Клагенфурт, Линц, Крумбах, Залцбург. През май 2019 г. семейната фирма разшири дейността си и отвори ресторант, където се предлага лека храна – салати, сандвичи, супи, дребни сладки, сладкиши и, разбира се, сладолед.

Най-търсените вкусове това лято са виолетка, роза, лавандула и бъз, а най-новото предложение е вкус нар. „Имаме над 100 вкуса в асортимента си. По време на активния сезон от юни до септември преработваме между 800 и 1000 л мляко на ден. През януари спираме напълно производствения процес. Това е времето, когато обновяваме технологичната си база, обмисляме нови идеи и вкусове“, споделя Георг Блохбергер и допълва, че по статистически данни консумацията на сладолед на глава от населението в Австрия е 64 топки годишно. „За есента подготвяме нов вкус на мини киви от Стирия. Сезонните ни сорбета са подходящи за вегани, а и много хора ги обичат дори да нямат такива предпочитания. Като цяло при всичките ни продукти отсъстват изкуствени аромати, оцветители и консерванти. Тайната на нашите сладоледи е това, че са пресни и всички съставки са от местни производители. Процесът на производство е напълно прозрачен. От 25 л мляко получаваме 17 л сладолед“, казва австриецът.

 

С добри фуражи и вода става качествен сладолед

Петдесетте крави Симентал в стопанството на семейство Блохбергер пасат свободно, когато времето навън позволява. „Те са най-важните членове на нашия екип, защото произвеждат основната съставка на нашия натурален сладолед – висококачествено биологично мляко. Храним ги с добра храна и държим на качеството на водата, тъй като това се отразява директно върху качеството на нашия сладолед“, отбелязва Георг Блохбергер и допълва, че годишният добив на мляко от крава е 8 200 л. Млякото е с 3,4% съдържание на протеин и 4,2% масленост. Животните и процесите в кравефермата се следят от компютър. До осем крави могат да се издоят наведнъж с автоматична машина и отново компютър разпределя млякото по тръба към работилницата за сладолед. Това дава възможност млякото да не се изнася, а директно да се влее в производствения процес, където първо се пастьоризира. Всеки ден управителят на фермата поръчва количеството, от което имат нужда в работилницата.

Устойчиво производство

„През лятото влагаме цялата суровина за производство на сладолед, а през зимата количеството, което не използваме, продаваме на мандрата, която се намира на 30 км от тук. Пастьоризаторът ни се захранва с енергия от соларни панели и никога не изстива напълно, винаги го поддържаме леко затоплен. В слънчеви дни от панелите се произвеждат 50 kwh енергия, които се използват също за поддръжка на процесите в обора“, споделя австриецът.

 

Туризъм на село

Всяка година семейство Блохбергер посреща хиляди туристи в своята биоферма. Не само красивата природа привлича гости от далеч, а и възможността да прекарат един хубав ден във фермата заедно с цялото семейство. Сутрин за закуска може да похапнете вкусен сладолед в светлата, приветлива кафетерия, а на няколко крачки може да надникнете през витрина в работилницата за сладолед. На щандовете в заведението има също сладки и солени специалитети, характерни за региона, прясно изпечени кифлички, домашни мармалади, шунка, сирене, дори яйца. Приятно е човек да похапне сладки с кафе в зимната градина със слънчева тераса, които се намират непосредствено до кафетерията. От там родителите имат изглед към детската площадка и величествените хълмове в далечината.

 

Фермерски пазар през зимата

Децата може също да отидат на „сладоледено училище“, където дегустират различни видове сладолед, гледат филми и научават повече за производството и правилната консумация на сладкото изкушение. Тази услуга е включена в цената на билета за разходка във фермата. Предлага се също обиколка на фермата с човек от екипа на фермата, който разказва подробно как се отглеждат кравите, как млякото се издоява и доставя в работилницата за сладолед. Тъй като фермата, атракционният парк, ресторантът, кафетерията и работилницата за сладолед са посещавани от много туристи целогодишно, през зимата Георг организира фермерски пазар и кани местни производители, които също искат да представят продукцията си. Споделя още, че през последните 5 години е инвестирал приблизително 15 000 евро в бизнеса си, като 14% от тях са национални средства. „Почти всички субсидии, които получаваме обаче, връщаме като данъци“, допълва фермерът.

СВЪРЗАНИ НОВИНИ
Лилия Александрова е журналист в „Агрозона“ от 2013 г. Има магистърска степен по Международни отношения и бакалавърска степен по Бизнес администрация. Интересите ѝ са в областта на политическата интеграция и Европейския съюз, агропредприемачеството, образованието, труда и социалната политика.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама