В Украйна се засяват 33% по-малко есенници заради затварянето на зърнения коридор

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
4 Минути

Заради разходите за логистика през Дунав, фермерите ще бъдат принудени да продават зърно с $40/т под себестойността, коментират от Европейската бизнес асоциация

Блокирането на зърнения коридор от Русия ще доведе до непредвидими последици за селскостопанския сектор в бъдеще и освен това до евентуален колапс на селскостопанския сектор на Украйна, се казва в съобщение на Европейската бизнес асоциация. От асоциацията призова за съвместни усилия за прилагане на стратегията за пълно деблокиране на украинските черноморски пристанища за търговски транспорт на всички видове товари.

„Бизнесът прогнозира, че затварянето на коридора може да доведе до намаляване на зимните култури през 2023 г. с 33%, или с 1,5 млн. хектара. Това означава, че производството на пшеница и ечемик ще намалее с 6 млн. т. Подобно намаление може да предизвика нестабилност на цените на световния пазар и да изостри проблемите с продоволствената сигурност“, обясняват от асоциацията.

В допълнение, при сегашните разходи за логистика през Дунав, фермерите ще бъдат принудени да продават зърно с $40/т под себестойността. Увеличаването на разходите за логистика в зърнения коридор вече е струвало на украинските фермери около $2,5 милиарда загуби (при износ от 50 милиона тона). Подобна ситуация няма да позволи на фермерите да завършат сеитбата през следващата година и може да доведе до намаляване на общото производство на зърно в Украйна с 30%, или 15 милиона тона.

„В същото време безопасността и свободата на корабоплаването на търговските кораби в Черно море може да се превърне в един от стимулите за икономическото възстановяване на Украйна и поддържането на стабилна ситуация със световната продоволствена сигурност“, подчертават от асоциацията.

Ето защо, на първо място, е необходимо да се гарантира безопасността на корабоплаването, по-специално разминирането на морските територии, смятат от Европейската бизнес асоциация. Второ, важно е да се създадат програми за застраховане на военен риск за корабни компании, които извършват пряка търговия с Украйна. Кабинетът на министрите вече одобри процедурата, която предвижда обезщетение за щети, причинени на кораби по време на престоя им в украински териториални води.

„Важно е да се съсредоточим не само върху пълноценната работа на зърнената инициатива, но и да постигнем създаването на единни условия за превоз на всички стоки в Азово-Черноморския басейн за Украйна“, добавят експертите.

Най-доброто решение би било пълното деблокиране на морския търговски транспорт в Черно море и отварянето на украинските пристанища за всички видове товари. Експортните отрасли трябва да продължат да работят на пълен капацитет и да отблокират логистичните вериги, обясняват от Европейската бизнес асоциация.

Затова асоциацията призова ООН да предприеме всички необходими мерки за улесняване на изпълнението на стратегията за пълно деблокиране на украинските морски пристанища на Черно море за търговски превози на всички видове товари и прилагането на гаранции за безопасност и свобода на корабоплаването на търговски кораби в Черно море.

„Важно е международната общност да изпрати ясен сигнал – никой няма да се примири с нарушаване на международното право и заплаха за суверенитета на отделна държава! Затова се надяваме на устойчивата подкрепа на международната общност в този контекст“, завършва Европейската бизнес асоциация.

 

 

 

 

Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА