Увеличава се посещаемостта в Музея на розата в Казанлък

Лилия Александрова
Лилия Александрова
3 Минути

С 47% се е увеличила посещаемостта от туристи в Музея на розата в Казанлък за един месец от откриването на новата сграда на музея, която бе официално открита на 5 юни в рамките на ежегодния за града Празник на розата. Това обяви директорът на ИМ „Искра“ Момчил Маринов за радио „Фокус“. В новата сграда са изложени експонати, които в стария музей, поради липсата на място не са били показвани. Всички експонати на Музея са дарения, правени през годините от създаването на първата музейна тематична сбирка през 1967 г. до днес.

Розоварната на една от прочутите розотърговски фамилии Шипкови, която все още пресъздава класическия тип обработка, т.е. чрез нагряване с огън, преди години е била спасена от претопяване в един от пунктовете за цветни метали в Казанлък. Всичко е в автентичен вид и реставрационната намеса в охладителната част на системата е съвсем деликатна, за да не бъде нарушен оригиналният вид на съоръжението. В сегашния си вид тя е функционирала преди повече от 100 години. Показаната класическа гюлпана предшества следващия тип инсталация за добиване на розово масло и вода. Технологията с пара прави истински бум в Розовата долина през второто десетилетие на 20 век.

Розотърговският род Шипкови има грандиозен стопански успех. Още преди Освобождението фамилията навлиз в бранша, но големите успехи, които постига в световен мащаб са непосредствено след Съединението. В началото на 20 век близо 1/3 от цялото производство на розово масло, което се продава в САЩ е от България, като половината от това количество е произведено от Шипкови.

„Много са причините за техния успех, но една от тях е реномето, което успяват да си извоюват във време, когато се изостря проблемът с фалшифициране на розовото масло. Шипкови продават чисто розово масло и най-мощните консуматори на този продукт, най-известните козметични и парфюмерийни компании държат да купуват от тях. В продължение на десетилетия Франция и САЩ остават основните потребители на българско розово масло, което до голяма степен е и съвременно състояние на този пазар“, коментира директорът на казанлъшкия музей. Той поясни още, че Шипкови създават търговски кантори в Ню Йорк, Лондон, Париж, Марсилия. Успяват да завоюват позиции и техните продукти се превръщат в образци на българско розово масло.

Голяма част от розотърговските къщи в Казанлък – Шипкови, Орозови, Христови Папазови, Пипалови, Бончеви съществуват до национализацията в българската икономика 1946 – 1948 година. В наше време не са много представителите на тези родове в Казанлъшко, които са възродили традицията на предците си.

Лилия Александрова е журналист в „Агрозона“ от 2013 г. Има магистърска степен по Международни отношения и бакалавърска степен по Бизнес администрация. Интересите ѝ са в областта на политическата интеграция и Европейския съюз, агропредприемачеството, образованието, труда и социалната политика.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА