С над 40% поскъпна цената на маслото само за една година. През август по данни на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата най-драстичен е скокът на маслото – с цели 43%. Сравнително по-ниско е нивото на растеж на цената на кашкавала – 9 %, сиренето е повишило стойността си с 8%. Най-малко е поскъпнало млякото- прясно и кисело средно с 3 % за година, съобщават от БНТ.
През последната седмица – 18-25 септември, средната цена на едро на пакетче масло от 125 грама се продава за 1,84 лв. Миналата година по същото време същото това пакетче масло е струвало 1,37 лв. или с 0,47 стотинки по-малко. Тази цена е малко по-ниска от цената му през август. От комисията по стоковите борси отчитат лек спад в сравнение с месец август. Основната причина за скока те намират в увеличените изкупни цени в Европейския съюз – В Германия например масло от 250 грама се продава за 2 евро в магазините. Завишеното потребление на шоколад, в който се използва натурално масло също влияе на цената на суровината. Не на последно място за скок в цената е и търсенето на пазара – вкусовете на европейците се променят и все повече предпочитат да консумират природни продукти, а не изкуствени подобрители.
По информация на Центъра за анализи на селското стопанство за първото шестмесечие на 2017 година са изкупени 311 хиляди тона сурово мляко, което е с 6% повече в сравнение с миналата година. Отчита се и увеличение в производството на сирене в този период с 11%. Според експертите от Комисията по стоковите борси и тържища цената на тези продукти ще пада леко през следващите месеци, докато достигне нормалните си стойности. Но по данни на Центъра за анализи на селското стопанство – за 10 последните десет годни има осезаем спад в производството на мляко – от 16 на 8,8 процента, като млечните стопанства са намалели драстично за тези години. Основен проблем в отрасъла си остава ниската изкупна цена на млякото.
„Една нищожна част от сивата икономика е излязла на светло, заради това, че правителството предприе мерки да бъде обвързано субсидирането на глава животно с доказване на производство на литър мляко и това е причината. Не че са произведени и са създадени нови стопанства, както виждате в световен мащаб – намалява интереса към този бранш.“, коментира Димитър Зоров, председател на Съюза на млекопреработвателите в България. Според него производството и добива на мляко в България е около 1 млн. литра годишно. Това, което беше декларирано за 2016 г. е около 520-530 хил. тона, което ще рече, че около 45% е в сивия сектор.
„В ЕС повишението на цената на маслото е 84%, не е 45%, така че ние може да сме доволни, че е само 45%. Най-добрият ефект за потребители, за производители и за всички останали е когато има конкуренция.“, каза от своя страна доц. Божидар Иванов, Център за икономически изследвания в селското стопанство. „Когато има такава сива конкуренция, нелоялна, това не е много добре. Около 50% от млякото стига официално до мандрите. Къде се губят останалите 50% е другият въпрос, който и ние си задаваме. Една много голяма част около 15-20% от млякото, което се произвежда се произвежда в малки стопанства. Една много голяма част от това мляко остава именно в тях. Това не може да се нарече сив сектор, защото това остава за домашни нужди на самите производители. Около 20% е сивия сектор, не е чак толкова фрапиращо като цифри.“, коментира още той. Маслото и млякото са два различно продукта по отношение на своето съдържание. При маслото преобладават мазнините при другото преобладават белтъците, така че в момента има излишък на белтък, но има дефицит на мазнини. На това се дължи именно тази разлика в цените на тези два продукта.