Търговското споразумение между ЕС и Япония влиза в сила от 1-ви февруари 2019 г.

Георги Узунов
Георги Узунов
4 Минути

България изнася за азиатската страна охлюви и рапани, вино и бисквити.

Търговското споразумение между Европейския съюз и Япония ще влезе в сила формално от 1-ви февруари от 2019 г., след като страните-членки на ЕС го одобриха в Брюксел по време на заседание на Съвета на ЕС. Преди седмици Европейският парламент и законодателния орган на Япония одобриха търговското споразумение.

Японският пазар със своите 127 милиона потребители ще бъде отворен за продажба на селскостопански продукти от ЕС като вино, сирене, говеждо и свинско месо.

Япония е 18-ият по големина партньор за износ на България. Стойността на износа ни за азиатската страна е 40 млн. евро, докато вносът възлиза на 105 млн. евро. 257 български компании произвеждат стоки за Япония, предимно охлюви и рапани, вино и бисквити. Броят на работните места, които са подкрепени чрез износа за Япония, са 6 134 от общо 739 560 души.

Споразумението обхваща пазар от 635 милиона души и ще генерира почти една трета от световния брутен вътрешен продукт. Договорът определя съвременни стандарти и правила, по-специално относно потребителските, екологичните и социалните въпроси. Включен е и ангажиментът към Парижкото споразумение за изменението на климата.

EС пусна интерактивна карта на страните и градовете в Европа, които изнасят за Япония.

Ключови елементи на споразумението

По отношение на износа на селскостопански продукти от ЕС споразумението по-специално:

  • премахва японските мита за много сирена, като например Gouda и Cheddar (които сега са 29,8 %), както и върху износа на вино (понастоящем средно 15 %);
  • дава възможност на ЕС значително да увеличи износа си на говеждо месо за Япония, а за свинското месо ще бъде въведена безмитна търговия за преработеното месо и почти безмитна — за прясното месо;
  • гарантира закрилата в Япония на над 200 висококачествени европейски селскостопански продукта — носители на т.нар. „географски означения“, и също така ще осигури закрилата на избрани японски географски означения в ЕС.

Споразумението отваря и пазарите на услуги, по-специално в областта на финансовите услуги, електронната търговия, далекосъобщенията и транспорта. То освен това:

  • гарантира на предприятията от ЕС достъп до големите пазари на обществени поръчки в 48 големи града в Япония и премахва пречките пред обществените поръчки в икономически важния железопътен сектор на национално равнище;
  • урежда специфични чувствителни за ЕС въпроси, например в автомобилния сектор, като въвежда преходни периоди с продължителност до 7 години до премахването на митата.

Споразумението съдържа и подробна глава за търговията и устойчивото развитие, задава много високи стандарти по отношение на труда, безопасността, опазването на околната среда и защитата на потребителите, укрепва ангажиментите на ЕС и Япония във връзка с устойчивото развитие и изменението на климата и включва пълнообхватни защитни мерки по отношение на обществените услуги.

Що се отнася до защитата на данните, на 16 юли ЕС и Япония приключиха преговорите относно реципрочната адекватност, които ще допълнят споразумението за икономическо партньорство. Те се договориха да признаят взаимно системите си за защита на данните за равностойни, с което ще се даде възможност за безопасно движение на данни между ЕС и Япония и по този начин ще се създаде най-голямото пространство в света с безопасно движение на данни.

Георги Узунов е в сферата на журналистиката от 7 години. Работил е за национални медии като Радио "Фокус", Дарик Радио и Националното радио. Завършил е бакалавър "Журналистика" в Софийския университет, а магистратурата му е в специалност "Журналистика, Продуцентство и Финанси".

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА