България изнася за азиатската страна охлюви и рапани, вино и бисквити.
Търговското споразумение между Европейския съюз и Япония ще влезе в сила формално от 1-ви февруари от 2019 г., след като страните-членки на ЕС го одобриха в Брюксел по време на заседание на Съвета на ЕС. Преди седмици Европейският парламент и законодателния орган на Япония одобриха търговското споразумение.
Японският пазар със своите 127 милиона потребители ще бъде отворен за продажба на селскостопански продукти от ЕС като вино, сирене, говеждо и свинско месо.
Япония е 18-ият по големина партньор за износ на България. Стойността на износа ни за азиатската страна е 40 млн. евро, докато вносът възлиза на 105 млн. евро. 257 български компании произвеждат стоки за Япония, предимно охлюви и рапани, вино и бисквити. Броят на работните места, които са подкрепени чрез износа за Япония, са 6 134 от общо 739 560 души.
Споразумението обхваща пазар от 635 милиона души и ще генерира почти една трета от световния брутен вътрешен продукт. Договорът определя съвременни стандарти и правила, по-специално относно потребителските, екологичните и социалните въпроси. Включен е и ангажиментът към Парижкото споразумение за изменението на климата.
EС пусна интерактивна карта на страните и градовете в Европа, които изнасят за Япония.
Ключови елементи на споразумението
По отношение на износа на селскостопански продукти от ЕС споразумението по-специално:
- премахва японските мита за много сирена, като например Gouda и Cheddar (които сега са 29,8 %), както и върху износа на вино (понастоящем средно 15 %);
- дава възможност на ЕС значително да увеличи износа си на говеждо месо за Япония, а за свинското месо ще бъде въведена безмитна търговия за преработеното месо и почти безмитна — за прясното месо;
- гарантира закрилата в Япония на над 200 висококачествени европейски селскостопански продукта — носители на т.нар. „географски означения“, и също така ще осигури закрилата на избрани японски географски означения в ЕС.
Споразумението отваря и пазарите на услуги, по-специално в областта на финансовите услуги, електронната търговия, далекосъобщенията и транспорта. То освен това:
- гарантира на предприятията от ЕС достъп до големите пазари на обществени поръчки в 48 големи града в Япония и премахва пречките пред обществените поръчки в икономически важния железопътен сектор на национално равнище;
- урежда специфични чувствителни за ЕС въпроси, например в автомобилния сектор, като въвежда преходни периоди с продължителност до 7 години до премахването на митата.
Споразумението съдържа и подробна глава за търговията и устойчивото развитие, задава много високи стандарти по отношение на труда, безопасността, опазването на околната среда и защитата на потребителите, укрепва ангажиментите на ЕС и Япония във връзка с устойчивото развитие и изменението на климата и включва пълнообхватни защитни мерки по отношение на обществените услуги.
Що се отнася до защитата на данните, на 16 юли ЕС и Япония приключиха преговорите относно реципрочната адекватност, които ще допълнят споразумението за икономическо партньорство. Те се договориха да признаят взаимно системите си за защита на данните за равностойни, с което ще се даде възможност за безопасно движение на данни между ЕС и Япония и по този начин ще се създаде най-голямото пространство в света с безопасно движение на данни.