Роботите в земеделието – приятели или врагове?

Паулина Йоргова
Паулина Йоргова
6 Минути

Роботите в селското стопанство се явяват едно от най-перспективните направления на автоматизацията. Анализаторите очакват до 2022 г. пазарът на роботизираните берачи на плодове да нарасне с 98%. Какво ще остане тогава с хората, които си изкарват прехраната с това?

Във Флорида един робот на име Харв бързо минава през насаждения от ягоди, като събира плодовете със своите 16 пръста. Пет ягоди в секунда – това съвсем не е малко.

В съседния щат Джорджия учените са създали робот на име Тарзан, който събира ябълки. Освен това други американски инженери създават още една подобна машина за събиране на ябълки с 12 ръце, която трябва да бъде готова след три години.

В същото време в Обединеното кралство практически вече е готов робот за събиране на ягоди, с изкуствен интелект и машинно зрение, за да различава плодовете, скрити под листата.

 

 

 

 

Гъвкави помагачи

Появата на тези роботи за прибиране на реколтата може да са резултат от развитието на прецизното земеделие. Въпреки това до неотдавна роботите не можеха да се справят с прибирането на меки плодове и ягодоплодни, но вече всичко се променя пред очите ни.

Научните постижения позволиха на роботите да получат по-гъвкави и прецизни накрайници, които не мачкат и развалят продуктите. Анализаторите очакват, че в рамките на четири години – от 2018 до 2022 г. – пазарът за роботизирани берачи на плодове ще нарасне с 98%.

Това се улеснява от инвеститорите, които виждат огромен неизползван потенциал в традиционното земеделие. През 2018 г. около 17 млрд. долара са инвестирани в селскостопански технологични проекти, което позволява на инженерите да направят своите продукти много по-умни и по-продуктивни.

За да работят в тази област, стартиращи фирми като Blue River, която е придобита от John Deere през 2017 г., са създали роботи, които могат да различават болните от здравите култури. Междувременно животновъдите вече могат да оборудват кравите си с предаватели, които ги информират, когато животното е готово за заплождане.

 

Машините не радват всички

Нахлуването на машините далеч не радва всички. Хората, които от десетилетия се хранят с обикновен наемен труд, казват, че препитанието им е под заплаха, отбелязвайки, че роботът никога няма да може във всичко и напълно да замени хората.

Берачите на ягоди във Флорида все пак критикуват работата на Харв, като твърдят, че роботът все още мачка някои от плодовете. А опитните животновъди са уверени, че могат да идентифицират болно животно, просто като го погледнат в очите. И нито една технология в света не може да постигне това.

Привържениците на напредъка обаче твърдят, че вместо да разглеждат роботите като заплаха, фермерите и потребителите трябва да мислят за тях като за съюзници в борбата за производство на повече храни.

Смята се, че точното земеделие ще помогне за решаването не само на човешките, но и на екологичните проблеми.

От една страна интелигентните роботи могат да работят денонощно, те никога не се разболяват и могат да пътуват на много по-големи разстояния от хората. Земеделските стопани все пак трябва да се научат да преговарят с роботи, ако са готови да поемат отговорност за околната среда, и да печелят повече от производството на храни за нарастващото население на планетата.

 

 

 

Китай с мащабна акция за роботизация на земеделието

Китай стартира мащабна експериментална програма за роботизация на селското си стопанство. При това положение може в един прекрасен ден да се окаже, че много от 250-те милиона фермери в страната са останали без работа.

Седемгодишният пилотен проект, който вече действа в провинция Цзянсу, позволява при отглеждането на ориз използването на безпилотни трактори, както и роботи за пестицидни обработки на плантации и прибирането на реколтата. Тестовите технологии значително съкращават човешкия фактор в производството на земеделските култури, увеличават добивите и поевтиняват производството.

С увеличаването на автоматизираното селско стопанство Китай може да съкрати количеството на приеманите торове и пестициди, защото роботите определят точно къде и в какви количества може да се използва агрохимията. Но ръстът на автоматизацията означава, че по-малко фермери ще излизат на работа. Въпреки че китайската работна сила, ангажирана в селското стопанство, намаля от 55% през 1991 г. на 18% през 2017 г., около 250 млн. човека все още са фермери. И много от тях рискуват да загубят работата си, ако роботизацията се разпространи повсеместно.

Ръстът на доходите в Китай позволи на градските жители да консумират значително повече мляко и млечни продукти, отколкото в миналото. Доставката на храни за 1,4 милиарда души в Китай се усложнява от урбанизацията, която елиминира милиони хектари обработваема земя. Според Блумбърг около 20% от останалите земи са замърсени с тежки метали от индустрията.

Сега малките китайски фермери са застрашени от конкуренция от страна на големи стопанства, където вместо хора работят неуморни роботи. Някои експерти обаче смятат, че паниката е преждевременна. Автоматизацията на селскостопанския сектор в Китай може да създаде нови работни места в други области. Докато роботите поемат много задачи, хората все още ще трябва да ги програмират, коригират, поддържат и поправят.

Паулина Йоргова е завършила икономика на аграрното производство в УНСС и вече повече от 20 години пише за бизнес и финанси, като селското стопанство винаги е било нейния любим ресор. Интересът към тази тематика е основната причина да стане част от екипа на „Агрозона“, където работи като главен редактор от април 2016 година. Развитието на българските села и животът на хората в тях са част от темите, които са свързани с личните и професионалните и интереси. Мечтае някой ден да се завърне към корените си в Добруджа и да работи за добруването на родния си край.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА