Производството на череши в България – анализ на пазара и перспективи

Лилия Александрова
Лилия Александрова
3 Минути

Институтът за пазарна икономика (ИПИ) публикува анализ на производството на череши в България. Ето основните изводи от него:

  • Производството на череши се променя под влиянието на нови разработки и технологии. Ограничаващи растежа подложки, нови сортове, разработването на средства за преодоляване негативните ефекти от климата, позволяват по-ранно влизане в плододаване, по-високи добиви, по-едри и твърди плодове. Следберитбената заготовка и маркетинга играят все по-голяма роля.
  • Развитието в производството и растящото платежоспособно търсене от развиващите се пазари води до увеличаване на производството на череши в света до 3,1 млн. тона през 2015 г. – с 35% повече от рекордната 2013 г.
  • Турция е безспорния глобален лидер в производството на череши и третия най-голям износител след САЩ и Чили. На Балканите този бизнес остава популярен и е силно застъпен още в Гърция, Румъния, България и Сърбия, а Албания го развива с бързи темпове.
  • Черешопроизводството е един от най-атрактивните овощарски сектори в България. Делът на реколтираните площи с череши достига 24% от всички овошки през 2014 г. спрямо 17,7% през 2007 г. По обем на производството се нарежда на второ място след ябълките.
  • България има своето място сред водещите производители на череши в света, но трябва да преодолее редица предизвикателства. Сортовата и възрастова структура на насажденията, използваните технологии и немарливостта на много от малките стопани предопределят основната част от продукцията да отива за преработка. Масовата череша, която се бере в България, не може да намери реализация на пазара за прясна консумация.
  • Популярният с черешите си Кюстендилски край от години е в упадък със силно раздробена собственост на градините (среден размер от 8 дка), стари насаждения и сортове. Най-големият производствен район в страната е Югоизточния. Все по-голям интерес към създаването на нови насаждения се забелязва и в Северна България.
  • България е част от общия европейски пазар – най-големият консуматор на пресни череши и един от най-платежоспособните в света. Месните производители имат възможност да се възползват от нови, но вече изпитани и доказани сортове, подложки, технологии за засаждане, формировки, средства за растителна защита.
  • За успешната реализация на продукция за прясна консумация на премийни пазари инвестициите в сертифициране на качеството, охлаждане, калибриране, опаковка и маркетинг ще бъдат абсолютно необходими.
  • За по-малките производители (под 50 дка) сдружаването единствено гарантира възможност за инвестиции в повишаване добавената стойност на продукцията.
  • Ролята на държавата в подкрепа на сектора следва да бъде насочена основно към преодоляване на външните за него предизвикателства – по-лекия и евтин достъп до земя, вода, енергия, както и опазване на собствеността на производителите.
  • Най-големият проблем, който се очертава в бъдеще, е липсата както на специализирана, така и на обща работна ръка, който ще се изостря тепърва.

Пълният анализ може да видите ТУК.

Лилия Александрова е журналист в „Агрозона“ от 2013 г. Има магистърска степен по Международни отношения и бакалавърска степен по Бизнес администрация. Интересите ѝ са в областта на политическата интеграция и Европейския съюз, агропредприемачеството, образованието, труда и социалната политика.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА