Общините ще могат да членуват в повече от една регистрирана МИГ или местно партньорство на територията на подпомагане. Това разписва проектонаредбата за прилагане на подмярка 19.1, която подпомага общините да се подготвят за кандидатстване по Програмата за развитие на селските райони 2014-202 г. Документът е качен на сайта на МЗХ, а в доклад към проектонаредбата заместник-министър Васил Грудев предлага на министъра на земеделието Десислава Танева да одобри промените.
Според старите правила общините не можеха да членуват в повече от една МИГ. Според заместник-министър Грудев това изискване създава пречки пред местните инициативни групи в процеса на изпълнение на договорите по подмярка 19.1 „Помощ за подготвителни дейности” и възпрепятстват МИГ при кандидатстването им за финансиране на стратегии за водено от общностите местно развитие по подмярка 19.2 от ПРСР 2014 – 2020 г.
Проектонаредбата е съставена във връзка с нов регламент на Европейската комисия, с който се поставят нови изисквания към кандидатите и бенефициентите по подмярката, като при наличие на пречка, МЗХ или ДФЗ – РА следва да го отстрани, респективно да откаже предоставяне на финансова помощ. Въвеждат се давностни срокове по отношение на периода, в който лицата могат да бъдат отстранявани, както и възможност за доказване на надеждност чрез представяне на подходящи доказателства, че лицето на се намира в положение, налагащо отстраняване или отказ от предоставяне на финансова помощ.
Предлаганите изменения и допълнения няма да се прилагат по отношение на вече подадените заявления по двете покани за изразяване на интерес, а само по отношение на бъдещи факти и правоотношения.
С проекта на наредба се правят някои уточнения, свързани с изпълнението на проектите, например, че те приключват не само с изтичане на срока по договора, но и с подаване на заявление за одобрение на МИГ и на стратегия за ВОМР по реда на Наредба № 22 от 2015 г.
Отпада и изискването заявленията за промяна на договорите по подмярка 19.1 да бъдат подавани за одобрение от МЗХ не по-късно от два месеца преди изтичане на срока за изпълнение на дейностите, когато промяната касае промяна на координатора или офиса за изпълнение на дейностите по проекта, както и на обстоятелство, подлежащо на вписване по чл. 18, ал. 1 от Закона за юридическите лица с нестопанска цел.
С промените в Наредба № 16 от 2015 г. се задължават бенефициентите да осигурят публичност на дейността си и на източниците на финансиране съгласно изискванията, посочени в Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014 – 2020 г.
За подмярка 19.1
Подмярка 19.1 „Помощ за подготвителни дейности” има за цел подпомагане процеса на сформиране на публично-частно партньорство на допустимите за подпомагане територии, подкрепа за придобиване на умения и създаването на капацитет за функциониране на местни инициативни групи (МИГ), обучение и популяризиране на подхода „Водено от общностите местно развитие” сред заинтересованите страни с цел разработване и последващо прилагане на стратегии за Водено от общностите местно развитие (ВОМР), подкрепа за съхраняване и популяризиране на местната идентичност. Подпомагат се дейности, които допринасят за постигане на целите на подмярката.
Подмярка 19.1 се прилага на териториален принцип на ниво община или обединение на съседни общини и/или съседни населени места, които са част от общини от селските и рибарските райони и териториите със специфични характеристики, съгласно Националната концепция за пространствено развитие на Република България. Финансиране от ЕЗФРСР по мярката се предоставя само за дейности, осъществявани от местни партньорства или МИГ на територията на селски райони.
Промени и в подмярка 19.2
С цел недопускане на двойно финансиране на дейности ще бъде направена демаркация на финансирането по подмярка 19.2 „Прилагане на операции в рамките на стратегии за Водено от общностите местно развитие” и Оперативна програма „Региони в растеж“ за периода 2014 – 2020 г. за териториите на градовете Велинград, Гоце Делчев, Карлово, Лом, Панагюрище и Петрич, предвижда още проектонаредбата.
Предложеният текст въвежда изискване служител на МИГ да не е общински съветник, кмет, заместник-кмет или служител на централна или териториална администрация на изпълнителната власт, на местната власт или на публично лице, освен ако не е в отпуск. Мярката цели намаляване вероятността за възникване на конфликт на интереси и подобряване на ефективността на дейността на МИГ.