Новата реалност налага нови тенденции при винопроизводството

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
4 Минути

Потребителите променят навиците си, производителите трябва да се адаптират бързо

Според проучване на “Форбс”, сред винените тенденции за 2023 г. е все по-засилващата се роля на онлайн пазаруването и социалните мрежи. Много производители намират нови клиенти чрез “Инстаграм” (Instagram), “Фейсбук” (Facebook), “Ютуб” (YouTube) и един от най-големите хитове напоследък – “ТикТок” (TikTok). Те изтъкват това като добър метод за привличане на по-младите поколения, което ще бъде от решаващо значение за дългосрочния успех на индустрията, съобщава БТА.

Освен това по-младите потребители харесват сладки вина, така че експертите вещаят по-голямо търсене за по-качествените и по-изразителни сладки (и ароматни) вина.

 

Климатът е основен фактор

От друга страна, изменението на климата тласка винопроизводителите да преосмислят местоположенията на лозята и да засаждат отново сортове, устойчиви на климата. Поради изменението на климата и продължаващия фокус върху уелнеса, потребителите клонят към винарни, които поддържат практики за опазване на околната среда и обръщат внимание на цялостното здраве чрез биодинамично земеделие. Това дава възможност на по-малко известните винарни да излязат на преден план въз основа на практики за устойчиво земеделие и по-млади поколения, заемащи лидерски позиции.

Същевременно пазарът за вина, произведени от стари лози, се разширява и много европейски производители започват да подчертават тази характеристика, която представлява “лозарска съкровищница” в по-сухи райони като Испания, Португалия, Гърция, Южна Африка, Южна Франция и Италия.

Глобалното затопляне добавя и нови региони към световната винена карта, като Англия, Нидерландия, Полша.

 

Новите тенденции на пазара

Все повече се затвърждава и тенденцията за безалкохолните вина. Тя не е нова, но специалистите очакват на пазара да излязат по-качествени предложения. Неотдавнашно проучване, проведено в 10 държави от IWSR Drinks Market Analysis, е установило, че продажбите на напитки без и с ниско съдържание на алкохол през 2022 г. са надхвърлили 11 милиарда долара спрямо 8 милиарда долара през 2018 г. Това все още е нишов пазар, но организацията прогнозира, че консумацията на винени напитки без и с ниско съдържание на алкохол ще да се увеличат с една трета до 2026 г.

Според “Sommeliers Choice Awards” популярността на розовите вина, включително пенливите, е наистина голяма и те ще продължат да бъдат любими на потребителите, но вълнението и растежът в сегмента може да намалеят. Все пак “Форбс” отбелязва, че докато шампанско, кава и просеко ще продължат да се радват на популярност, сред пенливите вина ще се появи и нов играч – “Франчакорта”, който ще достигне до нови, любопитни пиячи на вино.

 

В стъкло или в алтернативни опаковки

В полза на потребителите,  през декември 2023 г. влиза в сила задължително етикетиране на хранителната стойност на всички вина, продавани в Европейския съюз, а Бюрото за данъци и търговия с алкохол и тютюн към Министерството на финансите на САЩ обяви, че обмисля подобен ход.

Преосмислянето на стъклената бутилка се превърна в основен приоритет за далновидните винарни, ангажирани с намаляване на въглеродните емисии. Производството и транспортирането на една бутилка вино представлява цели 68 процента от въглеродния отпечатък на целия продукт. Затова много производители очакват алтернативните опаковки да увеличат дела си през следващата година, като ще могат да се намерят повече изискани вина от среден клас, продавани в алтернативни опаковки като кутии.

 

 

Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА