Нов закон: Без отделна категория за управление на колесен трактор

Паулина Йоргова
Паулина Йоргова
7 Минути

В бъдеще няма да има отделна категория за управление на колесен трактор-Ткт. Това предвижда проектът на Закон за водачите на Моторни превозни средства (МПС), който беше публикуван вчера вечерта за обществено обсъждане. Промените в категориите за управление са редуцирани, а трактористите ще трябва да получават правоспособност за категорията С1Е, става ясно от текстовете на закона.

Ето какви категории ще има според новия проект:

  1. категория АМ – мотопеди;
  2. категория А1:

а) мотоциклети – ако са с двигател с вътрешно горене, с обем на двигателя не повече от 125 cm³, с максимална мощност не повече от 11 kW и с отношение мощност/тегло, което не превишава 0,1 kW/kg;

б) триколесни моторни превозни средства – които не попадат в категория L2e, с мощност, която не превишава 15 kW;

  1. категория А2 – мотоциклети с мощност, която не превишава 35 kW, и с отношение мощност/тегло, което не превишава 0,2 kW/kg, като удвоената реална мощност не е по-голяма от нетната мощност на двигателя;
  2. категория А:

а) мотоциклети;

б) триколесни моторни превозни средства с мощност над 15 kW – категория L5e, така както са определени в чл. 4, параграф 2, буква „д“ и приложение I от Регламент (ЕС) № 168/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 15 януари 2013 година относно одобряването и надзора на пазара на дву-, три- и четириколесни превозни средства (OB L 60, 2.3.2013г.) (Регламент (ЕС) № 168/2013);

  1. категория В1 – четириколесни превозни средства от категория L7e, така както са определени в чл. 4, параграф 2, буква „ж“ и приложение I от Регламент (ЕС) № 168/2013;
  2. категория В:

а) моторни превозни средства с допустима максимална маса, която не надвишава 3500 kg, проектирани и конструирани за превоз на не повече от 8 пътници плюс водача;

б) състав от моторно превозно средство по б. „а“ и ремарке с допустима максимална маса, която не надвишава 750 kg;

в) състав от моторно превозно средство по б. „а“ и ремарке с допустима максимална маса, която надвишава 750 kg, но общата маса на състава не надвишава 3500 kg;

г) състав от моторно превозно средство по б. „а“ и ремарке с допустима максимална маса, която надвишава 750 kg с обща маса на състава, надвишаваща 3500 kg, но е не повече от 4250 kg – този състав може да се управлява от лица, преминали обучение и издържали допълнителен изпит, като правото да се управлява такъв състав се указва в свидетелствата за управление чрез съответния код на Европейския съюз, определен в наредбата по чл. 13, ал. 2;

  1. категория ВЕ – състав от пътни превозни средства, с теглещо моторно превозно средство от категория В и ремарке, като допустимата максимална маса на ремаркето не надвишава 3500 kg;
  2. категория С1 – моторни превозни средства, различни от тези в категории D1 или D, с допустима максимална маса над 3500 kg, но не по-голяма от 7500 kg, които са проектирани и конструирани за превоз на не повече от 8 пътници плюс водача; моторните превозни средства от тази категория могат да образуват състав с ремарке с допустима максимална маса, която не надвишава 750 kg;
  3. категория С1Е:

а) състав от теглещо моторно превозно средство от категория С1 и ремарке с допустима максимална маса на ремаркето над 750 kg, при условие, че допустимата максимална маса на състава не надвишава 12 000 kg;

б) състав от теглещо моторно превозно средство от категория В и ремарке с допустима максимална маса на ремаркето над 3500 kg, при условие, че допустимата максимална маса на състава не надвишава 12 000 kg;

  1. категория С – моторни превозни средства, различни от тези в категории D1 или D, чиято допустима максимална маса надвишава 3500 kg, които са проектирани и конструирани за превоз на не повече от 8 пътници плюс водача; моторните превозни средства от тази категория могат да образуват състав с ремарке с допустима максимална маса, която не надвишава 750 kg;
  2. категория СЕ – състав от теглещо моторно превозно средство от категория С и ремарке с допустима максимална маса, която надвишава 750 kg;
  3. категория D1 – моторни превозни средства, проектирани и конструирани за превоз на не повече от 16 пътници плюс водача и с максимална дължина, непревишаваща 8 m; моторните превозни средства от тази категория могат да образуват състав с ремарке с допустима максимална маса, която не надвишава 750 kg;
  4. категория D1E – състав от теглещо моторно превозно средство от категория D1 и ремарке с допустима максимална маса, която надвишава 750 kg;
  5. категория D – моторни превозни средства, проектирани и конструирани за превоз на повече от 8 пътници плюс водача; моторните превозни средства от тази категория могат да образуват състав с ремарке с допустима максимална маса, която не надвишава 750 kg;
  6. категория DE – състав от превозни средства, при които теглещото моторно превозно средство е от категория D и ремарке, което е с допустима максимална маса надвишаваща 750 kg.

(2) Правоспособността на водача да управлява трамвайни мотриси се отразява в свидетелството му за управление с категория Ттм.

Пътнотранспортните инциденти пряко влияят върху смъртността и заболеваемостта на населението на страната, водят до огромни социални и икономически загуби и са част от политическия дневен ред. Темата за пътната безопасност набира все по-широка популярност, което се дължи от една страна на „черната” статистика за броя на пътнотранспортните произшествия (ПТП) и броя на загиналите и ранените в тях и от друга страна на критичността на обществото към „неразумното” шофиране, се казва в мотивите за създаването на изцяло нов закон за водачите на МПС.

Смъртността в резултат на ПТП на 1 милион жители в Република България е една от най-високите сред държавите членки на Европейския съюз – 99. За сравнение, средният показател на смъртност общо за държавите членки на Европейския съюз е 50 убити на 1 млн. жители.

Документът е достъпен за коментари до 23 февруари 2019 г.

Паулина Йоргова е завършила икономика на аграрното производство в УНСС и вече повече от 20 години пише за бизнес и финанси, като селското стопанство винаги е било нейния любим ресор. Интересът към тази тематика е основната причина да стане част от екипа на „Агрозона“, където работи като главен редактор от април 2016 година. Развитието на българските села и животът на хората в тях са част от темите, които са свързани с личните и професионалните и интереси. Мечтае някой ден да се завърне към корените си в Добруджа и да работи за добруването на родния си край.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА