Мярката ще изсветли методите за ценообразуване и ще повиши прозрачността на пазара, заяви председателят на Комисията за защита на потребителите
В опит да се справи с неконтролируемото покачване на цените, Комисията за защита на потребителите (КЗП) предлага въвеждането на иновативна мярка – компонентно обозначаване на цените. Според председателя на КЗП, Мария Филипова, тази мярка ще изсветли методите за ценообразуване, ще повиши прозрачността на пазара и ще даде възможност за по-ефективен контрол от страна на регулаторните органи.
Полезна и необходима мярка за овладяване на цените би било компонентното им обозначение, смята председателят на КЗП Мария Филипова. При отчитане на действащото законодателство експертният екип на КЗП установи възможност за въвеждането на мярка, която ще е в съответствие с основните принципи на свободната стопанска икономика и едновременно с това ще е достатъчно ефективна за спомагане нормализирането на пазара, чрез изсветляване на методите за ценообразуване, повишаване на прозрачността на цените, предоставяне на ефективни механизми за контрол от страна на регулаторите, засилване на лоялната конкуренция и подобряване на възможностите за разработване на допълнителни механизми от страна на държавата за насърчаване на производството и инвестициите в икономиката.
Тази мярка се свежда до въвеждане на допълнително задължение за всички участници по веригата, да обозначават цените компонентно, а именно:
Всеки по веригата следва да обявява крайната цена (производствена, доставна, продажна) заедно с разбивка на цената в три компонента/елемента – разход, инвестиция, печалба. Изхожда се от разбирането, че всяка цена се дели на разход и печалба, а печалбата се дели на нетна печалба и средства за повторно инвестиране.
Ако всеки по веригата бъде задължен да обявява компонентно цените си, това би допринесло за изсветляване на цените и до по-голяма прозрачност на пазара. Също така би дало реална представа за причината, водеща до настоящото изкривяване на пазара.
Мярката ще позволи по-добър и по-ефективен контрол от страна на регулаторните органи. Например, ако търговецът се опитва да заблуждава с размера на разхода или на инвестицията, за да прикрие размера на печалбата, би могло да се предвиди задължение за доказване, въз основа на което да се провери вярна ли е информацията за компонентите. Евентуално невярно посочване на компонентите може да се третира като няколко нарушения едновременно (от укриване на печалба, респективно укриване на данък печалба, през нелоялна конкуренция, до нелоялна търговска практика).
От друга страна, ефектите от мярката ще позволят на държавата да открие действителните причини за изкривяване на пазара и да вземе мерки за разрешаването на този проблем. В крайна сметка, ще стане ясно, кои цени са сформирани според правилата на стопанската икономика и кои цени са сформирани чрез пазарно изкривяване.
Мярката ще покаже на хората по ясен начин, кой с какви мотиви и с какви цели е определил крайните цени, което ще има репутационно значение за търговците и техния бизнес и ще повлияе положително върху засилването на ефективната и лоялна конкуренция.