Трудностите, които донесе коронакризата и липсата на работна ръка правят производството все по-трудно
С преработка на мляко Риза Караали започва да се занимава преди почти 20 години. В далечната 2003 г. При стартирането на този бизнес пазарът е бил съвсем различен, не е бил толкова наситен със разнообразни млечни продукти. Дори преди година ситуацията е била съвсем друга, но в условията на коронакриза и особено през последните два – три месеца с увеличението на тока и горивата, нещата са съвсем други.
„Вдигнеш ли цената на продукцията, намалят продажбите и вече се свиваме до такава степен, че няма накъде“, разказва собственикът на мандра Кери. Сметките за ток, които са били около 500-600 лева, вече са 1400 лева месечно и продължават да растат. Осигуряването на пазара също е предизвикателство, тъй като мандрите и в региона, и в цялата страна вече са много.
Магазинчето на мандра Кери глези софиянци с оригинални продукти
За да се справи с тези предизвикателства Караали увеличава асортимента с продукти, от които няма толкова голямо разнообразие. Освен това мандра Кери има собствен магазин в най-големия столичен квартал.
От „Магазинчето на мандра Кери“ правят доставки не само в София, но и в цялата страна. Особено популярни са не само кашкавала и сиренето, но и уникално вкусните топени сирена и крема сирене. „Всяко начало е трудно, но после с всеки ден се увеличават продажбите. Ние го открихме август месец, хората бяха в отпуск, нямаше народ, но сега се надяваме на по-голям интерес“, разказва собственикът. За доставките в столицата, които се правят буквално до врата, както и за цялата организация на търговията в големия град, отговаря синът на Риза Карааали. „Той ми е наследникът, надеждата ми е в него. Ние ще продължим да работим, но после всичко всичко оставяме в негови ръце“.
Продукцията на мандра Кери се разпространява успешно и в една от най-големите търговски вериги в София.
Коронакризата сложи отпечатък и върху търговията с млечни продукти
Мандра Кери е втората отворила врати в селото, сега вече млекопреработвателните обекти са шест. От единствения асортимент – кашкавал, продуктите са се увеличили до 10. За направата им се използва само фермерско мляко първа категория. Суровина засега има, въпреки че мандрите в района са доста.
Новата цена на горивата все още не е влязла в цената на крайния продукт, правят се плахи опити да се повиши продажната стойност, но и пазарът е труден и чувствителен, досега само 30-40 стотинки са калкулирани.
Готовата продукция на мандра Кери освен в страната се разпространява, макар и плахо и в чужбина с помощта на дистрибутори, които зареждат българските магазини в Западна Европа.
Недостигът на работна ръка е един от най-големите проблеми, с които се сблъскват и в мандра Кери. „Справяме се засега, но имам нужда от шофьори, от общ работник тук. С всеки ден се обезлюдява все повече района, кой в София, в Германия, Англия“, споделя с тъга Риза Караали. Помощи заради COVID в предприятието не са получавали, а ситуацията се е променила значително от началото на кризата.