Лютеницата от Първомайския край се е запътила към европейска защита

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
9 Минути

Какви са усилията на Съюза на преработвателите на плодове и зеленчуци разказва инж. Антоанета Божинова, изпълнителен директор на организацията

Г-жо Божинова, работата на преработвателните предприятия е в разгара си. Какви са тенденциите тази година – повече българска или чужда суровина преминава през мощностите на цеховете?
– Делът на родната продукция в преработката на плодове и зеленчуци все повече се увеличава и това ни радва, но ни притеснява един много сериозен проблем: защо и как да избегнем тенденцията да правим зависими производителите на плодове и зеленчуци от субсидиите.
Казахте предлагането. Какъв всъщност е проблемът тук?
– Все още няма големи площи за съответните суровини и оттам идват недобрите количества в партидите, не толкова доброто отношение към всички мероприятия, които трябва да съблюдава един производител, тъй като колкото е по-малък, за него се оскъпява продукцията и става по-трудно ползването на научни достижения. В такъв случай съвсем нормално е понякога да си съкрати по някоя от агробиологичните процедури. Основният проблем са малките площи, на които се засяват най-вече зеленчуците. При плодовете нещата леко се регулираха. Там имаме дори напрежение, особено при ябълките. Доста ябълкови градини влязоха в плододаване. Мощностите не могат да поемат цялото количество, но и нека не забравяме, че ябълките за преработка са с по-различни качества и естествено, с по-различна цена. Има още много за какво да си говорим с производителите, радвам се, че вече съществува добър диалог и разбиране. Надявам се в близките години да се изчистят и тези проблеми.
– Какви са изводите от контактите ви с производителите на плодове и зеленчуци? Подобрява ли се качеството на работата им и на самия продукт?
– Категорично да. Няма как нещо, когато е говорено, обсъдено и разбрано от двете страни, да не се подобри. Радваме се, че нашите контакти с тях са достигнали един по-добър етап на развитие. Отсяха се добрите производители, както и преработватели.
Какви са проблемите, които са на дневен ред пред преработвателната промишленост?
– Вече не е проблем суровината, вече не е проблем технологичното и техническо обезпечаване, а идва сериозният проблем с човешкия потенциал. Много трудно хората се съгласяват да работят в тази промишленост – първо, защото е сезонна. Преди доста години се промени законът за сезонните работници. Оттам за нас възникнаха много сериозни проблеми. Проблемите се задълбочиха с демографската криза в България, с решението на повечето хора, че ще спечелят повече в чужбина и по този начин за нашите предприятия, но и за цялата икономика. Този проблем го говорим от 2008 г. При нас, вероятно като сезонни предприятия, се яви много по-рано, отколкото при другите промишлености. От 2008 г. ние имаме кореспонденция с Министерство на труда и социалната политика. До момента, за съжаление, без резултат.
Какви са всъщност исканията от ваша страна?
– Исканията от наша страна е да се върнат положенията в закона, каквито бяха преди. България не е страна с такива възможности, както по-южните страни. При нас преработвателният период е не повече от 6 месеца. В момента в Закона за сезонни работници се считат тези, които имат заетост не по-малко от 9 месеца в годината. Природните условия обаче не ни го разрешават и в тази връзка не можем да убедим министерството, че има такъв проблем и можем да им дадем правилното решение, но те не желаят да ни помогнат.
Промени ли се вкусът на българина относно консервите и има ли „мода“ в тази продукция?
– Цялото хранене на българина се е променило. Категорично има мода. Колегите се опитват да отговорят на всички търсения и се съобразяват с това, че трябва да произвеждат балансирана храна, която да отговаря на потребностите на различните възрастови групи и да бъде в крак с тенденциите на здравословното хранене.
Промениха ли се самите рецепти, които се изпълняват?
– Има промяна и в рецептите. Ние съблюдаваме изискванията на СЗО за намаляване на солта, мазнините и захарта. Имаме доста сериозни успехи в тези посоки, като някои от нашите фирми, които произвеждат сладка и мармалади, са стигнали до продукт без захар. Това е нещо, което заслужава адмирации и се приема добре от потребителите.
Биопроизводството е навсякъде. Как то повлия на вашия сектор?
– Дали ще преработваш био- или конвенционални продукти няма никакво значение. Въпросът е да съблюдаваш правилата и да можеш да намериш пазар. И по всички параметри консервните предприятия отговарят на изискванията. Пазари има. Тук е въпросът дали можем да работим с български биопродукти, дали има достатъчни количества. Към момента няма как да се постигне този баланс, но надявам се във времето и това да се случи.
– Пазарът на консерви и продукти от вашата промишленост къде е, основно в България или в чужбина?
– Около 60% и малко повече от продукцията на нашите членове се реализира извън България, като един от най-големите ни пазари е Германия. Добре се приема продукцията ни – в САЩ, в други части на Европа, в Япония. Навсякъде са харесвани и търсени.
Кои са най-атрактивните продукти?
– Всеки пазар си има специфика и се търсят различни неща. Доматените продукти към момента са едни от добре приетите, по същия начин от плодовите консерви се приемат и меките плодове – ягоди, малини.
Компотът изпадна ли от трапезата на българина?
– Има мода в храненето и сега тя е насочена към употребата на повече сушени плодове, вече и зеленчуци. Компотите имат дял, но той не е същият, какъвто е бил преди 30 години. Но има пазари, на които компотите стоят добре и се изнасят. Това са обикновено пазарите, при които зимата е по-дълга от нашата и пресните зеленчуци са по-скъпи.
Има ли намерение консервната промишленост да кандидатства с конкретен свой продукт, например лютеницата, пред ЕК, за да бъде вписан в Европейския регистър на храните с традиционен характер?
– Това се прави само от сдружения. В нашия съюз в начален етап има сдружение в Първомайския регион и ви отговарям категорично – да, подготвят се документите. В момента, в който всичко е наред, ще бъдат внесени в МЗХГ и чрез тях в ЕК за утвърждаване на лютеницата като продукт с географско означение.
През 2019 г. СППЗ навършва 20 години. Какви са основните предизвикателства пред вас?
– Предизвикателствата не са се сменили много в тези 20 години, само начините за постигането им стават все по-трудни и по-трудни. За нас е важно, учейки се от грешките си назад, да можем да направим така, че промишлеността да запази тези завоювани и пазари, и имидж като промишленост. За самата организация предизвикателствата са свързани с това да имаме повече членове, да ни бъде повече дадена възможност в администрацията да заявим желанията си и да ги отстояваме. Имаме една много сериозна и амбициозна програма, която е в изпълнение вече осма година – за работа с деца и формиране на техния потребителски вкус към вкусното, качественото, здравословното. В деня на нашата 20-годишнина, 21 ноември, стартираме една нова инициатива – програмата „Здрави и силни от малки“. Това е дарителска програма за осигуряване на консервирани храни за 300 деца в неравностойно положение в почти цяла България. Ние поемаме да правим за тези деца през зимата ежемесечни пакети, така че да се чувстват родителите им спокойни, а децата да имат възможността да опитат повече продукти от нашата гама.

Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА