Лозари и винари оставят зад гърба си тежка година

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
7 Минути

Качеството на гроздето е високо, но пазарите са ограничени

Тази година беляза производството на вино освен с ограниченията, които налагаше поведението на работниците по време на коронавирус, така и от ограниченията на климата. През пролетта се редуваха затопляния и студени валежи, но за радост на стопаните, лозите не бяха засегнати от тези ранни явления. Сушата обаче не ги пожали и поради липсата на валежи през лятото, гроздето наля по-малко плод, който носеше уникална сладост. Затова и повечето производители на вино се оплакаха сравнително по-ниски количества продукция, която залагат в бъчвите, но с високо качество на очакваната продукция.

вино, Йордан Чорбаджийски, Agrozona.bg

Спад в реколтата с около 30%

Повечето производители на грозде отчетоха през производствения сезон спад в добивите около 20-30%. От 34,5 хил. ха плододаващи насаждения с винено грозде реколтираните площи са с около 25% по-малко на годишна база, като се е прибрало с над 21% по-малко грозде, сочат данните на официалната агростатистика на Министерство на земеделието, храните и горите (МЗХГ).

За спад от около 1/3 на годишна база говори и Йордан Чорбаджийски, председател на УС на Националната лозаро-винарска камара. Той обяви, че и доста голяма част от гроздето отиде в нелицензирани производители и ще има свръхпроизводство на нелегална ракия и вино. Реколтата обаче е с много добро качество.

За високо качество на реколтата се обявиха и от Института по лозарство и винарство в Плевен, откъдето прогнозираха през тази година да се получи вино с уникални качества. „В региона на Централна Северна, Северозападна България реколтата като количество е от добра до много добра, а като качество, съобразявайки се със захари, титруеми киселини, органолептика, очакваме една отлична реколта, запомняща се като качество на получените вина. На изток ситуацията е малко по-лоша, тъй като сушата се отрази доста неблагоприятно на всички култури, включително и при лозата, макар че тя е сухоустойчиво растение”, каза за „Агрозона” проф. Мирослав Иванов от ИЛВ-Плевен.

Характерното през тази година е, че захарното съдържание на винените сортове грозде е над 22-23%, което ще осигури възможност за получаването на качествена напитка. Подобно бе качеството и на десертните сортове грозде.

 

Бизнесът

Пролетта на 2020 г бе тежка за хорека каналите и ресторантите. Подобен се очаква да е и краят на годината. Затова и винарите не са оптимисти, тъй като заведенията за обществено хранене и хотелите са основният пазар на продукцията им. Според Йордан Чорбаджийски при по-малките изби се стигна до спадове от 80% в продажбите на вино, защото те предимно продават продукцията си по заведения. При по-големите производители спадовете варират между 10 и 15%, допълни още той.

И въпреки отворените граници голяма част от бутилките с благородна напитка не напускат пределите на страната, казват от Асоциацията на износителите на вино. По време на затварянето на пазарите обаче потребителите у нас се ориентираха към пазаруването онлайн. Отвориха се нови виртуални магазини, но изводът от ограниченията е, че клиентите се ориенираха към по-евтините вина, обясни Галина Нифору, председател на Асоциацията на износителите на вино. Търговците отново обръщат поглед на изток. „Започваме да организираме много сериозно позициите си и в Япония, и в Южна Корея, и в САЩ. И по-близките пазари не са за пренебрегване, но те не могат да поемат чак такива големи количества, каквито би трябвало. Трябва да се излезе с един по-сериозен план, стратегически, за няколко години напред, ако искаме да успеем да се измъкнем не само от кризата, но и за да завоюваме нови пазари и позиции”, каза още Галина Нифору.

ДФЗ, Евдокия Кръстева, Agrozona.bg

Парите за бранша

През 2020 г финансирането на сектор „Лозя и вино” бе подчинено на опазването на доходите на производителите. За да бъдат превъзмогнати негативните последици от кризата от Държавен фонд „Земеделие” за първи път у нас се приложиха две кризисни мерки – за събиране реколтата на зелено и за кризисно съхранение на вино. По първата мярка през 2020 г  18 бенефициента получиха по нея субсидия в размер на 1,489 млн. лева, а за кризисно съхранение на вино заявени за съхранение бяха 202 000 хектолитра. Финансовата помощ в размер приблизително на 2,9 млн. лева и тя ще се изплати до края на финансовата година, съобщиха от ДФЗ. Целта и на двете извънредни мерки е гроздо- и винопроизводителите могат да бъдат облекчени в максимална степен и подпомогнати с оглед минимизиране на негативните последствия от невъзможността да реализират в този период своята готова продукция.

„Два са ключовите момента за 2020 г. – голямото портфолио от мерки и негативния ефект на COVID пандемията. За първи път 6 мерки са отворени в подкрепа на лозаро-винарския бранш. Съфинансирането от еврофондовете е в увеличен размер, изцяло заради COVID кризата, като се отнася за всички сключени договори за периода 4 май – 15 октомври 2020 г. Целта е да се противодейства максимално и своевременно на негативните последици. Мобилизирахме нашите усилия, за да отворим и втори прием за инвестиции в предприятията, който е целеви само за авансово плащане по инвестиционни проекти. Приоритет е да можем да договорим средствата до края на финансовата година, за да могат бенефициентите по мярката да се възползват от увеличения размер на европейско съфинансиране.”, категорична бе пред „Агрозона” заместник-изпълнителният директор на ДФЗ Евдокия Кръстева.

 

 

 

СВЪРЗАНИ НОВИНИ
ЕТИКЕТИ:
Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама