Лобито на търговците отново на път да игнорира производителите от Училищните схеми

Агрозона
Агрозона
4 Минути

Лобито на търговците на плодове и зеленчуци и млечни продукти е на път отново да надделее над производителите, за които се отваря възможност да предлагат директно собствената си продукция на българските деца, чийто училища кандидатстват по схемите „Училищен плод“ и „Училищно мляко“.

За това дава индикации фактът, че вчера не бяха одобрени от правителството измененията в Наредбата за прилагане на двете схеми, въпреки че бяха заложени в дневния ред на заседанието. По непотвърдена информация документът все пак е бил разгледан, но заради разнобой между коалиционните партньори промяната не е била приета.

Изменението в наредбата за схемите “Училищен плод и мляко” беше направено, за да се даде възможност на производителите да достигнат до най-малките крайни потребители без посредници, вместо децата да ядат банани и други вносни плодове, припомнят запознати с прилагането на тази европейска мярка. В момента обаче все още не е готова наредбата, въпреки, че приемът по схемата върви.

Възможност малките производители да достигнат до училищата

„За съжаление търговците са повече от производителите и по груби сметки държат около 75 на сто от пазара на кисело мляко, въпреки че е редно производителите да имат предимство, защото лично ще гарантират с името си и качеството на продукцията. Това ще им даде имидж и сигурност, че държавата разчита на тях.“, коментира за Агрозона Иван Григоров, собственик на млекопреработвателно предприятие в Луковит и кмет на общината. Ако се спазва и принципът за близост, то до училищните столове има шанс да достигнат и продуктите на по-малки производители, които не успяват да продават в столицата и другите големи градове, категорични са производителите на млечни продукти. Според Иван Григоров, мнението, че по този начин ще се ограничи достъпът на по-дребни производители до схемата е направо абсурдно. В община Луковит, досега само търговци са достигали до училищата, но с промените може да се даде шанс на малки компании от региона да предложат продукцията си.

Почти половин милион деца получават плод и мляко

В схемите са включени 482 477 деца и ученици от 3 800 учебни заведения в цялата страна и по нея се усвояват средства от Европейския фонд за гарантиране на земеделието и национално съфинансиране в размер на 19 642 863 лева. В проекта на наредба се въвежда принципа за приоритет на производителите на плодове, зеленчуци, мляко и млечни продукти при избор на заявители по схемата. Практиката по прием на заявления за участие в схемата показа, че с оглед спазване правилата за конкуренция на свободния пазар, намаляване на съдебните спорове и разширяване възможността за достъп до схемата на повече производители, е целесъобразно въвеждането на правила в наредбата, според които учебното заведение е длъжно да разгледа всички постъпили предложения от заявители, а не само предложенията от заявители, които то е поканило. По този начин ще се даде възможност за участие в схемата и на тези производители, които не са получили предложение от страна на учебното заведение, като в същото време възможността то да остане без заявител се свежда до минимум. В случаите, в които са получени легитимни предложения от страна на повече от един производител, се въвеждат критерии за избор от учебното заведение.

Avatar photo
Автор: Агрозона
Agrozona.bg e информационен сайт, който представя последните новини и анализи в сектор „Земеделие”, Хранително-вкусовата промишленост и предприемачество в селските райони. Тук ще откриете полезна информация, свързана с възможностите за национално и европейско финансиране на българските фермери, промени в българското и европейското законодателство и тенденциите в селското стопанство в България, Европейския съюз и по света.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА