Надценката на млечните продукти от производителя до крайната цена е между 55 и 90%, заяви председателят на Асоциацията на млекопреработвателите Димитър Зоров
„Над 800 000 семейни магазина в България са изчезнали за последните 20 години. Тази статистика се покри някъде, не знам защо.“ Това обяви бившият министър на земеделието Кирил Вътев в студиото на „Здравей, България” по Нова телевизия. Той подчерта, че производител, който не работи с търговските вериги, неизбежно ще фалира.
„Един български производител на храни от среден мащаб прави около 20-24 млн. лв. годишен оборот. Как да преговаря с една верига, която прави 2 млрд.? Нямаме нормативна уредба, която да регламентира правилата на доставка по агрохранителната верига. Нямаме нормантивна наредба, която да регламентира функционирането на кооперативи,“ сподели Вътев.
Целият пазар в България се доминира от веригите.
Друг въпрос е, че производителят може да фалира, работейки с веригите поради търговските условия. Редно е да се направят правила за доставка по по агрохранителната верига. Ценообразуването е нормално да върви от долу нагоре, а то в момента върви от горе надолу. Големите вериги не работят по правилата, по които действат в държавите, от които идват. Например, в събота и неделя да не работят, да затварят в 20 ч., а така да дават възможност на малките магазини да функционират. Нашата държава не си е на мястото, а за това не са виновни веригите. В някои европейски градове супермаркетите дори не са в центровете на кварталите, а в обособени търговски зони”, коментира той.
По думите му при проучване от рафта назад, с участието на инспектори от НАП и БАБХ, е установена надценка за млечните продукти от над 100%.
От своя страна председателят на Асоциацията на млекопреработвателите Димитър Зоров заяви, че не е вярно, че производителите имат най-голяма печалба.
„Надценката от производителя до крайната цена е между 55 и 90%. Това в цифри означава, че ако началната цена е 10 лева, след това скача на около 16-18 лв. Основната причина не е в производителя. Най-голямата печалба е в продавача на конкретната стока,” заяви председателят на Асоциацията на млекопреработвателите Димитър Зоров.
„Има два вида търговия – пряка доставка (в големите вериги), и с прекупвачи. От една година цените не са променяни чувствително, а за последния месец опаковките за бутилките например са повишени с 15% заради изискване на ЕК за рециклирания материал. Факторите, които влияят върху цената на продуктите, са ги оскъпили с 25-30%”, подчерта той.