Какви са възможностите за финансиране на групи и организации на производители?

Агрозона
Агрозона
9 Минути

Според нормативната уредба членовете на организациите на производители имат задължение за финансови вноски, необходими за нейното финансиране.

Такова изискване не няма за групите производители и организациите на производители на мляко и млечни продукти. Това обаче не означава, че техните членове не трябва да предвидят начини за финансиране на обединенията, посочват от земеделското ведомство.

Законодателството не установява начина на финансиране на дейността на групи и организации на производители като оставя този въпрос да се реши и уреди от техните членове, посочват още от МЗХГ за „Агрозона“. Обединенията имат пълната свобода да решат как да осигурят средства за дейностите си, но практика е да се създават създават различни парични фондове.

Голяма част от ГП и ОП се създават като маркетингови организации за съвместна реализация работана пазара на продукти. Такива са всички организации на производители на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти, както и основната част от групите на производители. При маркетинговите сдружения финансиране се осигурява обикновено чрез определен процент от цената на реализираните на пазара продукти. Възможно е ОП или ГП да заплаща на членовете си определена цена за продуктите и да се финансират от разликата между нея и реалната продажна цена. Тези начини на финансиране често са съчетани с встъпителни вноски на съдружниците, а понякога и с допълнителни вноски, които могат да са част от годишния дивидент на съдружниците или да са под формата на членски внос.

С изключение на организациите на производители на плодове и зеленчуци, по отношение на другите ОП и ГП няма забрана за пряка производствена дейност. Въпреки това земеделско производство от страна на организацията, паралелно с нейните членове, е в противоречие с целите, за които е създадена групата или организацията. Във всички случаи приходите от производствените дейности на самите групи и организации също са част от нейното финансиране.

Проекти и оперативни програми

Съществена част от финансирането е по проекти по ПРСР и оперативни програми. В тези случаи членовете на ГП или ОП трябва да осигуряват финансиране на собственото участие по проекта, когато се изисква такова, или по оперативната програма. От МЗХГ посочват, че по-често източник на това финансиране е банков кредит. Той се погасява чрез отчисления от цената на продадените земеделски продукти или чрез вноски на членовете. Има вариант вноските да са свързани с придобитите материални активи от всеки член.

Финансиране на ОП на плодове и зеленчуци чрез оперативни програми

Единствените структури в сектора на плодовете и зеленчуците, които могат да получават финансово подпомагане по пазарни мерки от Европейския фонд за гарантиране на розоберземеделието, са признатите организации на производители. Средствата се предоставят чрез оперативни програми, одобрени от Държавен фонд „Земеделие” – Разплащателна агенция. Оперативната програма представлява инвестиционна програма с период на изпълнение от 3 до 5 години. Изпълнението се обезпечава с оперативен фонд, който се финансира от вноски на членовете на организацията или на самата организация и от финансова помощ от ЕФГЗ. Собственото участие на организацията в оперативния фонд е най-малко 40%. Размера на помощта от ЕФГЗ е до 4,6% от стойността на предлаганата на пазара продукция от ОП. Националната финансова помощ може да е до 80 % от средствата, набрани от членовете или от самата ОП, но не повече от 10 % от годишната стойност на реализираната на пазара от организацията продукция.

Оперативните програми трябва да съответстват на Национална стратегия за устойчиви оперативни програми за пазара на плодове и зеленчуци и на Национална агроекологична рамка, посочват от МЗХГ. Изискването е в оперативната програма да са включени поне две агроекологични дейности или тези дейности да съставляват минимум от 10% от разходите по всяка оперативна програма. Когато 80% от членовете на организацията прилагат агроекологични мерки по ПРСР, те се считат за действия по оперативната програма. Съществува възможността организациите на производители да включват в оперативните си програми т. нар. “мерки за предотвратяване и управление на кризи”. Възможността предвижда факта, че плодовете и зеленчуците са нетрайни и производството е непредвидимо. Такива мерки са изтегляния от пазара, промоционални и информационни кампании, обучения и застраховка на реколтата.ябълка клон овошка

Финансиране на признати ОП и ГП по ПРСР 2014-2020 г.

Мярка 9 “Учредяване на групи и организации на производители”

  •  Подпомагат се ОП и ГП, които отговарят на определението „малки и средни предприятия” и са признати до края на 2020 г.
  •  Финансирането е изцяло с публични средства. Финансовата помощ и под формата на фиксирано годишно плащане за не повече от 5 последователни години от датата, на която е призната ОП и ГП.
  •  Размерът на помощта е не повече от 100 000 евро за всяка година. Помощта не надвишава 10% от предлаганата на пазара годишна продукция на ОП или ГП.
  •  Критерии за подбор на проекти: с предимство проекти в сектор “Животновъдство”, “Плодове и зеленчуци”, проекти, в които 50% от членовете на ГП или ОП са млади фермери или малки стопанства, в които е заложено обмяната на опит и обучения.
  •  Допустими за подпомагане са административни разходи, свързани със създаването и признаването на ОП и ГП.
  • Получената безвъзмездна помощ се отпуска за функциониране на групата или организацията на производители. Средствата могат да се използват за офис оборудване и софтуерни продукти, заплати за персонала, командировки, консумативи, обучение, промотиране, изследване на пазара, участие в срещи, изложения, панаири и др.
  • Мярка 4 “Инвестиции в материални активи”
  • По подмярка 4.1 „Инвестиции в земеделски стопанства“ и по подмярка 4.2 „Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти” за ОП и ГП са предвидени редица предимства, свързани с класирането и финансирането на проектите:
  •  Допълнителни точки при класирането на проекти подадени от ОП и ГП.
  • Подмярка 4.1 “Инвестиции в земеделски стопанства”
  •  Подпомагат се земеделски производители, физически или юридически лица, които имат стандартен производствен обем над 8 000 евро, регистрирани са по Наредба № 3/1999г., като за юридическите лица доходът трябва да е от земеделска дейност или подпомагане по СЕПП.
  •  Може да се кандидатства за земеделска техника, строително – монтажни работи и оборудване, създаване на трайни насаждения и общи разходи (до 12%).
  •  Максималният размер на общите допустими разходи за проекти на признати групи/организации на производители, за целия период на прилагане на ПРСР 2014-2020 г. за един кандидат е левовата равностойност на 1 000 000 евро.
  • Подмярка 4.2 „Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти”

Кандидатите ОП или ГП трябва да отговарят на следните условия:

  • Да са признати в съответствие с националното и/или европейското законодателство и/или одобрени за финансова помощ по мярка 9;
  •  Инвестициите следва да са пряко свързани с основната земеделска дейност на членовете и основна за ОП или ГП;
  • Бизнес планът трябва да показва подобряване на цялостната дейност на стопанствата тракторна членовете на ОП или ГП чрез прилагане на планираните инвестиции и дейности и че инвестициите са от полза на цялата ОП или ГП.
  • Подпомагат се секторите месо, мляко, плодове и зеленчуци, мед, фуражи, зърно, масла и мазнини, вино и винени продукти, технически и медицински култури и производство на енергия от биомаса.
  • Инвестициите, обект на подкрепа, са за машини и оборудване, строително–монтажни работи, специализирани транспортни средства и общи разходи (до12%).
  • Допустими за подпомагане по подмярката са 50% разходи за инвестиции за призната ГП или ОП.
Avatar photo
Автор: Агрозона
Agrozona.bg e информационен сайт, който представя последните новини и анализи в сектор „Земеделие”, Хранително-вкусовата промишленост и предприемачество в селските райони. Тук ще откриете полезна информация, свързана с възможностите за национално и европейско финансиране на българските фермери, промени в българското и европейското законодателство и тенденциите в селското стопанство в България, Европейския съюз и по света.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА