Половината от храните, предлагани на пазара в Европейския съюз, са с двоен стандарт за качество. Това показва ново проучване на Съвместния изследователски център (JRC), чиято цел е да направи общоевропейско сравнение на качеството на хранителните продукти, продавани под същата марка.
Първата част от изследването, публикувано през 2019 г., се фокусира върху разликите в състава на хранителните продукти. Установено е, че разликите при една трета от тестваните продукти не се виждат веднага от информацията на предната страна на опаковката, а от съставките. Целта на втората част от изследването е да установи дали тези композиционни различия могат да се възприемат от човешките сетива, съобщиха от Европейската комисия. Новите констатации не променят това, което е установено в първата част на проучването: разликите в хранителните продукти не следват географски модел.
Големи и малки разлики в състава на продуктите
В същото време резултатите от проучването показват, че сензорните разлики са ясно забележими, когато има големи разлики в състава на продукта. Например, значителните разлики в съдържанието на захар в зърнените храни за закуска влияят върху общата сладост на продукта. Когато обаче разликите в състава са малки, експертите не могат да ги възприемат, например когато има по-малки вариации в съдържанието на мазнини в картофените чипсове. Като цяло са открити сензорни разлики в 10 от 20-те тествани продукта.
Изследването е проведено като пилотен проект, при който са тествани 20 продукта, показали разлики в състава при първата част на изследването. Проби от всеки продукт са закупени в 5-10 държави-членки. Тъй като тестващите лица са били специално обучени за такива тестове, вероятно е средностатистическият потребител да не усети същите разлики. Потребителите биха могли да открият разлики в синтетичните подсладители в оранжадата, например, но несъответствия при естествените подсладители в газирани безалкохолни напитки не могат да бъдат установени. В същото време в изследването се отбелязва, че потребителите не основават решението си да закупят продукт изцяло на сензорното преживяване, а правят избор за покупка на базата на други елементи, като разходите.
Мащабът на проблема
„Тази втора част от проучването предоставя още доказателства за мащаба на въпроса за двойното качество и подкрепя потребителските органи и потребителските организации за ефективното справяне с проблема.“, посочи Мария Габриел, комисар по иновациите, научните изследвания, културата и младежта.
„Както беше обещано, ние внимателно следим въпроса за двойното качество. Не може да има неоправдана диференциация на продуктите в ЕС. Ето защо укрепихме нашите потребителски закони и упълномощихме потребителите в това отношение. Законите трябва да се прилагат енергично и по този въпрос Комисията е готова да подкрепи властите, ако е необходимо,“ заяви Вера Йоурова, заместник-председател по прозрачността и ценностите.
Проучването е част от инвестиция в размер на близо 5 милиона евро от бюджета на ЕС за повишаване на знанията по въпросите на двойното качество на храните, и за изграждане на капацитета на потребителските органи и асоциации в целия Съюз.
Следващи стъпки
Съвместният изследователски център ще направи още проучвания през 2021 и 2022 г., като ще проследи развитието на продуктите в първите сравнителни тестове от 2019 г. Комисията продължава да подпомага държавите-членки в усилията им да транспонират и прилагат актуализираната Директива за нелоялните търговски практики в националното законодателство, по-специално под формата на семинари, посветени на транспонирането. Също така през 2021 г. ще бъдат достъпни нови безвъзмездни средства на обща стойност 1 милион евро в подкрепа на капацитета на потребителските органи, включително за тестване на продукти.