Храните поскъпват, но инфлацията бележи спад

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
4 Минути

Над 21% има ръст в цените на малката потребителска кошница, отбелязват от НСИ

През ноември 2022 г. месечната инфлация, измерена с индекса на потребителските цени (ИПЦ), е 0,8% спрямо предходния месец, а годишната инфлация за ноември 2022 г. спрямо ноември 2021 г. е 16,9%, съобщава Националният статистически институт (НСИ).

През октомври месечната инфлация в България бе 0,9% спрямо предходния месец, а годишната инфлация, спрямо октомври 2021 г., бе 17,6%. Тогава това беше първият спад на годишната инфлация от януари 2021 г., когато показателят се понижи до минус 0,6% спрямо 0,1% през декември 2020 г., сочи справка в НСИ.

През ноември спрямо предходния месец най-голямо е увеличението на цените в групите: развлечения и култура (+2,9%), съобщения (+2,7%), здравеопазване (+1,7%), хранителни продукти и безалкохолни напитки (+1,7%). Намаление на цените е регистрирано в групите: жилища, вода, електроенергия, газ и други горива (-1,5%) и транспорт (-0,5%).

През ноември  месечната инфлация, измерена с хармонизирания индекс на потребителските цени (ХИПЦ), е 0,6% спрямо предходния месец, а годишната инфлация за ноември 2022 г. спрямо ноември 2021 г. е 14,3%.

През ноември 2022 г. са се увеличили цените на следните хранителни продукти: краставици – с 13.6%, домати – с 12.0%, извара – с 8.5%, яйца – с 6.4%, пълномаслено и нискомаслено прясно мляко – с по 4.8%, гъби – с 4.1%, кашкавал – с 3.8%, сол – с 3.5%, плодови сокове – с 3.4%, зрял лук – с 2.9%, бира – с 2.9%, месо от едър рогат добитък – с 2.8%, кореноплодни зеленчуци (моркови и червено цвекло) – с 2.8%, замразена риба – с 2.7%, кисело мляко – с 2.7%, ориз – с 2.7%, трайни колбаси – с 2.6%, сушени зеленчукови подправки – с 2.5%, сирене – с 2.4%, зрял боб – с 2.0%, шоколад и шоколадови изделия – с 1.8%, макаронени изделия – с 1.6%, малотрайни колбаси – с 1.6 %, вина – с 1.4%, типов и ръжен хляб – с 1.3%, захар – с 1.3%, сладка, мармалади и мед – с 1.0%, оцет – с 0.9%, газирани напитки – с 0.7%, брашно – с 0.5%, бял хляб – с 0.5%, мляно месо (кайма) – с 0.4%, месо от домашни птици – с 0.1%, и други.

През ноември 2022 г. са се намалили цените на следните хранителни продукти: зеле – с 14.7%, листни зеленчуци – с 9.0%, цитрусови и южни плодове – със 7.3%, ябълки – с 2.6%, зрял чесън – с 2.1%, минерална вода – с 2.0%, олио – с 1.6%, маргарин – с 1.4%, хляб „Добруджа“ – 1.0%, картофи – с 0.9%, млечни масла – с 0.5%, зелен лук и праз – с 0.5%, свинско месо – с 0.3%, маслини – с 0.1%, и други.

Според индекса на цените за малката кошница през ноември 2022 г. се регистрира увеличение с 1.4% на месечна база и с 21.4% от началото на годината (ноември 2022 г. спрямо декември 2021 г.).

През ноември 2022 г. цените на стоките и услугите от малката кошница за най-нискодоходните 20% от домакинствата са се променили спрямо предходния месец, както следва: нехранителни стоки бележат с 1.8%; хранителни продукти поскъпват с 1.5%, а услугите – с 0.5%.

СВЪРЗАНИ НОВИНИ
Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама