Фермерите получават само 27% от продажната цена. Къде е справедливостта?

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
2 Минути

Готвенето у дома осигурява по-добър доход за стопаните, отколкото храненето в ресторанта

Екип от учени, ръководен от Ева-Мари Мимкен от Университета в Копенхаген, събра данни за селското стопанство от 61 държави от 2005 до 2015 г. Тези държави заедно съставляват 90% от световната икономика, се посочва в изследването.

В проучването учените са изчислили дела, който средностатистическият фермер получава обратно след покупка на произведената от него стока. Делът, който реално получава стопанинът, е само 27% от  стойността на закупения артикул, ако приемем, че хората готвят у дома. Процентът е още по -нисък, когато става дума да хранене в заведение за обществено хранене, посочва анализът.

В зависимост от страните делът, който основният производител получава за своите продукти, варира от 16 до 38%. И делът намалява значително с увеличаване на средния доход.

В Колумбия например, основният производител все още получава около 38% от потребителската цена, докато в САЩ тя е 21%, а в Белгия – едва 16%.

Според анализаторите трябва да се има предвид не само ролята на търговията на дребно, но и на производителите на храни. Допълнителните разходи за преработка и транспорт правят храната по -скъпа. Освен това преработените храни не винаги са полезни за здравето. Например в Съединените щати, където много хора са с наднормено тегло, само 30% от дневния прием на калории идва от непреработени или леко преработени храни.

Хранителната промишленост, а не само фермерите, които толкова обичат да бъдат обвинявани за климатичната криза, е основен източник на емисии на парникови газове, потребление на вода, отпадни води и пластмаси за еднократна употреба.

В същото време хранително-вкусовата промишленост осигурява непряка заетост в агропромишления комплекс. Например в САЩ през 2017 г. 21,6 милиона работни места на пълен и непълен работен ден са свързани със селското стопанство и хранителния сектор. От тях само 2,6 милиона души (12%) са работили директно в земеделски компании.

Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА