Европейската комисия представи стратегия за опростяване на единния пазар

Мариана Климентиева
Мариана Климентиева
7 Минути

Стратегията призовава държавите членки да дадат своя принос за превръщането на пазара на ЕС в най-добрия избор за дружествата, работещите и потребителите

Европейската комисия представи стратегия за единния пазар с цел създаване на по-опростен и силен европейски вътрешен пазар. В стратегията се определят действия за намаляване на съществуващите пречки, които възпрепятстват търговията и инвестициите в рамките на ЕС, помагат на МСП да извършват и разширяват дейността си и облекчават предприятията чрез стимулиране на цифровизацията. Стратегията призовава държавите членки да дадат своя принос за превръщането на пазара на ЕС в най-добрия избор за дружествата, работещите и потребителите.

Освен това Комисията обяви предложение за опростяване на единния пазар. Това са допълнителни мерки за опростяване, с които се очаква, че ще се спестят още средства на европейските предприятия. Тази мярка предвижда намаляване на годишните административни разходи на дружествата с 400 милиона евро годишно. Предложението допълва вече набелязаните мерки за опростяване, които спестяват 8 милиарда евро. С определянето на нова категория малки предприятия със средна степен на капитализация, мерките ще облекчат задълженията за спазване на определени изисквания и по този начин ще се освободят ресурси за растеж и инвестиции в рамките на единния пазар.

В днешния свят, белязан от икономическа нестабилност и напрежение в търговията, пазарът на ЕС е първият двигател на нашата конкурентоспособност. Пазарът на ЕС е увеличил БВП на ЕС с най-малко 3—4 % и е създал 3,6 милиона работни места от създаването си насам. По-нататъшното доизграждане на единния пазар би удвоило вече постигнатите ползи, се казва в съобщението до медиите.

Стратегията за единния пазар е съсредоточена върху няколко приоритета:

Прегради за демонтиране:

Като признава необходимостта да се работи за премахване на всички пречки, стратегията се съсредоточава върху премахването на 10-те най-вредни пречки, докладвани от предприятията — „ужасните десет“: сложно установяване и извършване на стопанска дейност; сложни правила на ЕС; липса на ангажираност от страна на държавите членки; ограничено признаване на професионалните квалификации; липса на общи стандарти; разпокъсани правила относно опаковането; липса на съответствие на продукта; рестриктивни и различаващи се национални разпоредби в областта на услугите; обременяващи правила за командироването на работници в сектори с нисък риск; необосновани териториални ограничения на доставките, които водят до високи цени за потребителите.

Това са пречките, които в най-голяма степен възпрепятстват свободното движение на стоки и услуги и затрудняват предприятията и гражданите да се възползват в пълна степен от единния пазар на Европа. Те бяха определени въз основа на всеобхватни консултации със заинтересованите страни. Премахването им ще подобри свободното движение на безопасни продукти, трансграничното предоставяне на услуги и опростеното установяване и функциониране на стопанска дейност в целия ЕС.

Въвеждане на нова динамика в сектора на услугите в Европа:

Услугите съставляват най-голямата част от европейската икономика, но трансграничната им търговия е в застой. Стратегията е съсредоточена върху конкретни сектори на услугите и предлага:

  • да предложи закон за строителните услуги и нов закон на ЕС за доставките с цел модернизиране на правилата както в строителството, така и в сектора на пощенските услуги и колетните пратки;
  • улесняване на свързаните с промишлеността услуги, като например услуги по инсталиране, поддръжка и ремонт;
  • подпомагане на държавите членки при освобождаването на регулираните бизнес услуги от ненужно регулиране.

Всички тези действия ще допълнят текущите инициативи в секторите на енергетиката, телекомуникациите, транспорта и финансовите услуги.

Подкрепа за развитието на МСП:

За да помогне на МСП да се възползват максимално от възможностите за разрастване на единния пазар, Комисията въвежда ново определение за малки дружества със средна пазарна капитализация (МСП), с което някои от ползите, предоставени на МСП, се разширяват до тези дружества със средна пазарна капитализация. В стратегията се предлага „ИД на МСП“ — онлайн инструмент, който предлага прост начин за проверка на статута на МСП. Освен това мрежата на представителите на МСП ще насърчава мерки за подкрепа и улесняване на дейността на МСП в трансграничната търговия. Тези нови инициативи се публикуват заедно с последния годишен доклад за европейските МСП, в който се подчертава очакваният растеж на добавената стойност и заетостта на МСП.

Опростяване на съществуващите правила и превръщане на цифровизацията в норма:

Като част от ангажимента на Комисията за намаляване на регулаторната и административната тежест за предприятията, днес Комисията публикува и четвърти пакет „Омнибус“ за опростяване за предприятията. С мерките се намаляват годишните административни разходи на дружествата с 400 млн. евро. Наред с другото, дружествата ще могат да подават документи по цифров път, за да изпълнят задълженията си съгласно някои хармонизирани законодателни актове на ЕС в областта на продуктите, и да предоставят инструкции за продуктите по цифров път, а не на хартиен носител.

Подобряване на съвместната ангажираност с единния пазар:

За да станат ползите от единния пазар по-осезаеми, е важно да се увеличи неговата съвместна политическа ангажираност с държавите членки. За тази цел държавите членки следва да назначат представител на високо равнище по въпросите на единния пазар („Sherpa“), който да наблюдава прилагането на правилата на ЕС за единния пазар. Държавите членки се насърчават също така да предотвратяват пречките пред единния пазар, като оценяват пропорционалността на своите проекти за национални мерки.

Контекст

От създаването си преди повече от 30 години единният пазар е мощен катализатор за растежа, просперитета и солидарността в Европа. С 26 милиона предприятия и 450 милиона потребители днес Европа е вторият по големина световен пазар с БВП от 18 трилиона евро, което представлява 18 % от световната икономика.

Новата стратегия за единния пазар отговаря пряко на искането на Европейския съвет, който през април 2024 г. призова Комисията да разработи хоризонтална стратегия за единния пазар до юни 2025 г. Министрите, отговарящи за конкурентоспособността, потвърдиха призива, като поискаха от Комисията да представи подробна пътна карта за действия с ясен график. Тези искания отразяват подобни заключения от докладите на Енрико Лета и Марио Драги през 2024 г., както и годишния доклад на Комисията за единния пазар и конкурентоспособността за 2025 г., в който се подчертава, че създаването на истински интегриран единен пазар е от решаващо значение за европейската конкурентоспособност и устойчивост.

 

СВЪРЗАНИ НОВИНИ
Мариана Климентиева е магистър по „Журналистика“ в Софийски университет "Климент Охридски". Кариерата ѝ започва през 2004 г. Работила е за водещи печатни и онлайн издания, сред които в."Телеграф", в."Монитор", stolica.bg, economic.bg. Специализира в ресори като земеделие, икономика и актуални новини, като се стреми винаги да поднася задълбочена и обективна информация. В Аgrozona приоритет са й теми, свързани със съвременните тенденции в земеделието, устойчиво развитие, иновации в аграрните технологии и европейски политики за селските райони.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама