Електрифицирането на транспорта в САЩ не е завършено и при това положение етанолът може да бъде използван в прехода към по-чисти горива. Така смятат американски фермери, с които разговаря EURACTIV.com по време на конференцията на ООН за климата COP25 в Мадрид. За Рей Гейсър, земеделски производител от Айова, етанолът е не само решение на климатичните промени, но и печеливш земеделски бизнес за фермерите в провинцията.
„В САЩ са произведени само 250 000 електрически автомобили. Продажбите не вървят добре и има много въпроси относно акумулатора. Тези автомобили ще продължат да стават все по-добри и по-добри, но като преход към тях нека използваме етанола, за да направим нашите горива по-чисти и по-добри.“, казва Фред Йодер, земеделски стопанин и председател на Американския алианс за интелигентно земеделие в Северна Америка. „С помощта на етанола можем да понижим емисиите на бензин. Необходимо е обаче тази идея да бъде възприета от COP25.” Казва още Йодер и допълва: „Ако приемем, че площите с царевица са гигантски соларен панел в Средния Запад на САЩ, при тяхното производство се излъчват повече въглеродни емисии, отколкото в горите на Бразилия.“
През миналата година в САЩ са засети по-малко площи с царевица, но страната все още има изобилие от царевица. „САЩ може да произвежда царевица като никой друг по света.“, според Йодер. Една трета от производството отива за производство на гориво, а останалото количество се изразходва като храна за животните.
В Европа емисиите на CO2 от автомобилния транспорт нарастват от 2013 г., а автомобилният транспорт като цяло допринася за създаването на около една пета от общите емисии на CO2. Въпреки че тези емисии паднаха с 3.3% през 2012 г., те все още са с 20.5% по-високи, отколкото през 1990 г.
Европейската директива за възобновяема енергия (RED II) определя целеви дял от 7% на биогоривата в енергийния микс в транспорта на ЕС до 2030 г., като приоритет се дава на биоетанола и биодизела, както и на електричеството.
Европейският съюз разделя биоетанола на два вида – биоетанол подходящ за храна и биоетанол годен единствено да се използва като гориво. Фермерите и индустриалните производители обаче смятат това разделение за неоснователно.
Понастоящем страните членки на ЕС изготвят 10-годишни национални планове за енергия и климат. Проучване на индустриалния клъстър Farm Europe наскоро показа, че досега никоя държава от ЕС не е изчислила цената на декарбонизацията на транспорта, което поставя на изпитание задълженията на ЕС за климата.
В тази връзка Артър Мецгер, директор на дирекция „Действия по климата“ в Европейската комисия посочва, че е необходимо преразглеждане на законодателството. ЕС рискува да пропусне целта си за пречистване на транспорта до 2030 г., тъй като в сегашните проекти на планове на държавите-членки няма изчисление на ефективността на разходите за различните мерки.