ЕС бележи 1,76 млрд. EUR ръст при вноса на селскостопанска продукция от Украйна

Лилия Александрова
Лилия Александрова
4 Минути

 

2019 г. е рекордна година за износа на хранителни стоки от ЕС. Стойността на износа на селскостопански и хранителни продукти достигна общо 151,2 милиарда евро в края на 2018 г., което представлява ръст с 10% спрямо декември 2018 г. Вносът възлиза на 119,3 милиарда евро, което е увеличение с 2,5% в сравнение с 2018 г.

Така общата стойност на търговията за годината достига 270,5 милиарда евро. Търговският излишък е с 10,9 милиарда евро или с 52% по-голям в сравнение с 2018 г. и достигна най-високата си стойност досега от 31,9 милиарда евро. Тези констатации, както и други значими тенденции наблюдавани през 2019 г. се съдържат в доклад на Европейската комисия.

Основните дестинации за селскостопански и хранителни продукти на ЕС през 2019 г. са САЩ, които са внесли селскостопански стоки на стойност 24,3 милиарда евро, Китай с внос за 15,3 милиарда евро, Швейцария с внос за 8,5 милиарда евро, Япония с внос за 7,6 милиарда евро и Русия с внос за 7,2 милиарда евро. Заедно тези пет държави съставляват над 40% от износа на селскостопански храни в ЕС.

През 2019 г. ЕС разширява своя пазар на селскостопански и хранителни продукти в Китай, където стойността на износа нараства с 4,2 милиарда евро, в САЩ увеличението е с 2,07 милиарда евро и в Япония с 1,01 милиарда евро. Има обаче спад с 400 милиона евро в стойността на износа за Хонконг, за Либия намалението е със 170 милиона евро и в Алжир спадът е със 120 милиона евро.

Пет държави осигуряват 35% от вноса на селскостопански храни в ЕС през 2019 г.: САЩ с внос на стойност 11,8 милиарда евро, Бразилия с 11,6 милиарда евро, Украйна със 7,4 милиарда евро, Китай с 6,1 милиарда евро и Аржентина с 5 милиарда евро.

В сравнение с 2018 г. стойността на вноса нараства от Украйна с 1,76 милиарда евро, Канада с 451 милиона евро, Китай с 418 милиона евро, Перу с 334 милиона евро и Сърбия с 279 милиона евро. Спад в стойността на вноса отбелязват доставките от САЩ с 290 милиона евро, Индонезия с 290 милиона евро, Бразилия с 288 милиона евро, Австралия с 286 милиона евро и Нова Зеландия със 190 милиона евро.

През 2019 г. се наблюдава увеличение на стойностите на износа на няколко продукта, най-вече свинското месо (с 2,36 милиарда евро), пшеницата (до 1,75 милиарда евро), спиртните напитки и ликьорите (увеличение с 1,13 милиарда евро). Най-голям спад в стойностите на износа са регистрирани за захар от цвекло и тръстика – с 523 милиона евро, зехтин със 125 милиона евро и сурови кожи със 114 милиона евро.

При редица продукти е регистрирано повишение на стойностите на вноса през 2019 г. Най-значителните увеличения са при тропическите плодове – със 752 милиона евро, маслодайните семена, различни от соята, със 747 милиона евро и растителните масла, с изключение на палмово и зехтин, с 660 милиона евро. Стойностите на вноса обаче намаляват при палмово и палмово масло – с 612 млн. евро, цитрусови плодове с 282 млн. евро и зехтин с 215 млн. евро.

Лилия Александрова е журналист в „Агрозона“ от 2013 г. Има магистърска степен по Международни отношения и бакалавърска степен по Бизнес администрация. Интересите ѝ са в областта на политическата интеграция и Европейския съюз, агропредприемачеството, образованието, труда и социалната политика.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА