Електронната търговия на храни отхапва от дяла на хипермаркетите

Павлина Георгиева
Павлина Георгиева
12 Минути

Азия ще доминира на световния пазар на продоволствени стоки

Китай ще се превърне в най-големия пазар на хранителни стоки в света през следващите пет години. Общият обем ще достигне 1800 милиарда долара – сума, по-голяма от тази на следващите четири най-големи пазари за хранителни стоки в Азия, а именно Индия, Япония, Индонезия и Южна Корея.

„Китай не само ще запази позицията си в сектора на хранителни стоки в Азия до 2023 г., но и ще изпревари САЩ, за да стане най-големият пазар в света. Очаква се той да има среден годишен темп на растеж от 5,5%, наравно с Шри Ланка и Тайланд, но по-нисък от този в Индия, Виетнам, Индонезия и Филипините, където икономиката расте по-бързо.

По-малко от половината продажби на хранителни стоки в Поднебесната империя преминават през традиционната търговия (ТТ), и тъй като пазарът продължава да узрява, очакваме традиционната търговия да продължи да губи дял в съвременната търговия (СТ). Понеже общият размер на пазара се разширява, традиционната търговия все още ще расте, но с много по-бавни темпове през следващите пет години с прогноза от 0,8% в сравнение с темповете на растеж на съвременната търговия и очакван ръст от 8,5%”, обяснява Ник Майлс, ръководител за Азиатско-Тихоокеанския регион на Института по дистрибуция на хранителни стоки.

 

Подготовка за удобство

Изследователите смятат, че развитието на съвременната търговия в Китай през следващите няколко години ще бъде до голяма степен обусловено от продължаващото разширяване на магазините, както и от силните постижения на онлайн и „удобните“ сектори.

„Удобството ще бъде най-бързо развиващият се физически канал за магазини, задвижван от Alibaba и JD.com, трансформиращ традиционните малки, семейни магазини, търговците на дребно, които отварят магазини с по-малък формат, както и местните, така и задграничните играчи, разширяващи мрежите си чрез партньорства. Интеграцията онлайн и офлайн ще стимулирайте растежа онлайн. Като най-бързо развиващ се канал, прогнозираме онлайн сектора да допринесе с до 11% от продажбите през 2023 г.“, добавя Майлс.

 

Хипермаркетите губят почва

Междувременно Институтът по дистрибуция на хранителни стоки (ИДХС) прогнозира, че делът на хипермаркетите от общия пазар на хранителни стоки в Китай, ще намалее от 22% през 2018 г. на 18% през 2023 г., докато пазарният дял на супермаркетите ще остане стабилен с близо 20%.

Изследването на института също установява, че водещите търговци на дребно на хранителни стоки в Китай, ще нарастват с различни темпове до 2023 г. Гигантите за електронна търговия като JD.com и Alibaba са готови да посрещнат значително повишаване, както от онлайн, така и от офлайн канали и да станат втори и трети по големина търговци на хранителни стоки в Китай. Междувременно търговците на дребно с национални мрежи като Sun Art, Yonghui, Walmart, CRV и Carrefour ще се възползват от продължаващото разрастване, партньорствата с електронната търговия и технологичните компании, подобрената ефективност и инвестициите в малки формати. Регионални играчи като NGS и Walmart ще продължат да се фокусират върху рентабилността.

 

Южна Корея добавя нови услуги в търговията на дребно

Търговците на дребно възприемат възможността да изпращат храната директно на потребителя, тъй като демографските промени променят пазара. Една четвърт от домакинствата в Корея са такива с по едно лице и процентът им ще нарасне с близо 35% до 2035 г. Тази ситуация преобразува пазара на дребно през последните години и все още добавя някои новости по отношение на услугите при доставка на храна.

„Търсенето на прясна храна непрекъснато нараства. Coupang, основна компания за електронна търговия, улавя това нещо и въвежда нови услуги като Rocket Service (доставка на поръчки за 24 часа) и Dawn Delivery (поръчка от полунощ се доставя до 6:00 часа на следващата сутрин). Услуги като тези преобразуват пейзажа в Южна Корея“, това се споменава в  последния доклад на ИДХС в Азия.

Южна Корея е най-модерният пазар за хранителни продукти в Азия. Прогнозният модел на института предвижда, че онлайн пазарът на хранителни стоки в страната ще представлява 14,2% от продажбите за хранителни продукти до 2023 г., спрямо 8,3% днес. Един от всеки трима южнокорейски купувачи е пазарувал храна онлайн и конкуренцията се увеличава с бързи темпове. Напоследък големите търговци на хранителни стоки увеличават инвестициите си в логистика, за да бъдат в крак с онлайн конкурентите и да отговарят на променящите се нужди на купувачите.

В същото време в Мексико се увеличава търсенето на „удобни“ храни и готови ястия, поради пренасочването на населението към градските центрове и повечето жени, влизащи в работна сила. Федерацията за износ на месо (ФИМ) на САЩ се опитва да се възползва от пазара на необходимите за хората продукти в региона.

Според Euromonitor разходите на глава от населението за хранителни стоки от магазина са се увеличили с 24% между 2013 и 2018 г. до 8,90 долара и се очаква да нараснат с още 12% през следващите пет години. Euromonitor съобщава също, че пазарът на пакетирани храни в Мексико се очаква да достигне 53,5 милиарда долара до 2022 г. Категориите с висок растеж в тази прогноза включват преработени месни и морски дарове, закуски и готови ястия – предварително пакетирани сандвичи, предястия и странични продукти.

„Една от най-горещите тенденции в супермаркетите в Мексико е появата на еднакви сандвичи и хранителни продукти“, това съобщава Джерардо Родригес, маркетинг директор на ФИМ в Мексико, Централна Америка и Доминиканската република. „Доскоро, ако сте закупували сандвич в магазин тук, всъщност нямахте представа какво ще получите. Това не е преувеличение. Но постоянството на американската шунка, например, направи сандвичите по-надеждни. Това може да не звучи като нещо голямо в САЩ и Европа, но за Мексико това е огромна разлика, която потребителят определено забелязва. Няма значение кога или къде купувате продукта, той трябва да е точно такъв.“

 

Телешкият черен дроб става храна за бърза консумация

Пазарът в Южна Америка изглежда наистина обещаващ за представителите на федерацията в района. След като се концентрират само в градските райони, магазините за „бързи“ продукти от ежедневна необходимост стават все по-популярни в Южна Америка, особено в Колумбия и Перу. Веригите южноамерикански магазини не са склонни да предлагат готови за консумация ястия, но Джесика Юлка, представител на Федерацията в Южна Америка, заявява, че мексиканската верига Oxxo бързо се разраства в региона, създавайки потенциал за бъдещи партньорства.

Междувременно ФИМ работи по стратегии за други участници в сектора на магазините за бърза консумация. „В Перу се обърнахме към Tambo, който разполага с 300 супермаркета, за да въведем кампания „Подсилваща закуска“, която включва американски сандвич с телешки черен дроб или чернодробна емпанада“, обяснява Юлка. „Планирахме голям старт на тази кампания през второто тримесечие на тази година, но компанията, която е собственик на веригата, премина през някои промени. Така че в момента сме в режим на задържане, но все пак се надяваме скоро да популяризираме продуктите от говежди черен дроб като готова и бърза храна.“

 

Очаква се британският хранителен сектор да нарасне с 26%

Прогнозира се, че пазарът на хранителни продукти в Обединеното кралство ще възлиза на 23,4 млрд. паунда до 2024 г., спрямо 18,5 млрд. паунда за 2019 г., като междувременно ще нарасне с 26,4%. Райън Томъс, който следи развитието на сектора на храните за „из път“ в Института по дистрибуция на хранителни стоки, заяви: „Храната на принципа „вземи и тръгни“ остава ключова възможност за растеж на бизнеса и изглежда особено привлекателна, предвид структурните предизвикателства и предизвикателствата за растеж, пред които са изправени британските супермаркети и хипермаркети сега.“.

Очакванията на потребителите за удобството на хранителни продукти се увеличават бързо, което създава възможност за бизнеса да инвестира и надгражда. Изследователите прогнозират, че „специалистите“ на храна за „из път“ като Greggs, Subway, Pret, Eat и Leon ще усетят увеличение в продажбите от 5 млрд. паунда през 2019 г. до 6,3 млрд. паунда през 2024 г. Пазарният дял ще се движи от 27% през 2019 г. до 26,9% през 2024 г., а специализираните компании ще изпитат среден годишен ръст от 4,6% между 2019 г. и 2024 г.

От друга страна за ресторантите за бързо обслужване като McDonald’s, Burger King, KFC и Five Guys, продажбите ще се увеличат от 5,8 млрд. паунда през 2019 г. на 7,2 млрд. паунда през 2024 г .; пазарният им дял ще се движи от 31,5% през 2019 г. до 35,9% през 2024 г., като секторът ще изпита среден годишен ръст от 4,5% между 2019 и 2024 година.

По отношение на тези заведения Риан Томас казва: „Нишата на ресторантите за бързо обслужване остава силна, въпреки увеличаването на опциите за храна и по-големия фокус върху по-здравословното хранене, което не е област, в която тези ресторанти са известни.“.

 

Ново поколение, нови предпочитания

Основният двигател за прогнозираното разширение за сектора за търговия с хранителни стоки е, че новото поколение млади хора, които стават в момента част от потребителския клуб и техният начин на живот, са съществено различни от това, на което сме свидетели досега.

Например през 2020 г. средната възраст в някои азиатски страни ще бъде 25 г., във Филипините, Индонезия и Малайзия – 29 години. До 2030 г. поколението Z (младежите, родени след 2000 г. в рамките на технологичната епоха) в Азия ще достигне близо 1 милиард, добавяйки известен растеж за електронната търговия в региона и в световен мащаб, може би. Проучване на офиса на Италианската търговска агенция в Шанхай ще даде изключителен поглед на бъдещите тенденции за растеж на електронната търговия.

Изследването прогнозира стабилна възходяща тенденция във всеки сектор: Красота & Лична хигиена ще преживеят най-бързия растеж в онлайн продажбите до 2023 г. с увеличение от  48%, следвани от храните с 13% повишение. Проучването сочи, че компаниите ще инвестират повече в опаковане, картониране, автоматични машини за поставяне на панделки и роботизиране.

СВЪРЗАНИ НОВИНИ
Павлина Георгиева завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. В Аgrozona приоритет са й биологичното земеделие и здравословните храни, розопроизводството, пчеларството, ловът и риболовът.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама