Нов закон: Без отделна категория за управление на колесен трактор

Паулина Йоргова
Паулина Йоргова
7 Минути

В бъдеще няма да има отделна категория за управление на колесен трактор-Ткт. Това предвижда проектът на Закон за водачите на Моторни превозни средства (МПС), който беше публикуван вчера вечерта за обществено обсъждане. Промените в категориите за управление са редуцирани, а трактористите ще трябва да получават правоспособност за категорията С1Е, става ясно от текстовете на закона.

Ето какви категории ще има според новия проект:

  1. категория АМ – мотопеди;
  2. категория А1:

а) мотоциклети – ако са с двигател с вътрешно горене, с обем на двигателя не повече от 125 cm³, с максимална мощност не повече от 11 kW и с отношение мощност/тегло, което не превишава 0,1 kW/kg;

б) триколесни моторни превозни средства – които не попадат в категория L2e, с мощност, която не превишава 15 kW;

  1. категория А2 – мотоциклети с мощност, която не превишава 35 kW, и с отношение мощност/тегло, което не превишава 0,2 kW/kg, като удвоената реална мощност не е по-голяма от нетната мощност на двигателя;
  2. категория А:

а) мотоциклети;

б) триколесни моторни превозни средства с мощност над 15 kW – категория L5e, така както са определени в чл. 4, параграф 2, буква „д“ и приложение I от Регламент (ЕС) № 168/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 15 януари 2013 година относно одобряването и надзора на пазара на дву-, три- и четириколесни превозни средства (OB L 60, 2.3.2013г.) (Регламент (ЕС) № 168/2013);

  1. категория В1 – четириколесни превозни средства от категория L7e, така както са определени в чл. 4, параграф 2, буква „ж“ и приложение I от Регламент (ЕС) № 168/2013;
  2. категория В:

а) моторни превозни средства с допустима максимална маса, която не надвишава 3500 kg, проектирани и конструирани за превоз на не повече от 8 пътници плюс водача;

б) състав от моторно превозно средство по б. „а“ и ремарке с допустима максимална маса, която не надвишава 750 kg;

в) състав от моторно превозно средство по б. „а“ и ремарке с допустима максимална маса, която надвишава 750 kg, но общата маса на състава не надвишава 3500 kg;

г) състав от моторно превозно средство по б. „а“ и ремарке с допустима максимална маса, която надвишава 750 kg с обща маса на състава, надвишаваща 3500 kg, но е не повече от 4250 kg – този състав може да се управлява от лица, преминали обучение и издържали допълнителен изпит, като правото да се управлява такъв състав се указва в свидетелствата за управление чрез съответния код на Европейския съюз, определен в наредбата по чл. 13, ал. 2;

  1. категория ВЕ – състав от пътни превозни средства, с теглещо моторно превозно средство от категория В и ремарке, като допустимата максимална маса на ремаркето не надвишава 3500 kg;
  2. категория С1 – моторни превозни средства, различни от тези в категории D1 или D, с допустима максимална маса над 3500 kg, но не по-голяма от 7500 kg, които са проектирани и конструирани за превоз на не повече от 8 пътници плюс водача; моторните превозни средства от тази категория могат да образуват състав с ремарке с допустима максимална маса, която не надвишава 750 kg;
  3. категория С1Е:

а) състав от теглещо моторно превозно средство от категория С1 и ремарке с допустима максимална маса на ремаркето над 750 kg, при условие, че допустимата максимална маса на състава не надвишава 12 000 kg;

б) състав от теглещо моторно превозно средство от категория В и ремарке с допустима максимална маса на ремаркето над 3500 kg, при условие, че допустимата максимална маса на състава не надвишава 12 000 kg;

  1. категория С – моторни превозни средства, различни от тези в категории D1 или D, чиято допустима максимална маса надвишава 3500 kg, които са проектирани и конструирани за превоз на не повече от 8 пътници плюс водача; моторните превозни средства от тази категория могат да образуват състав с ремарке с допустима максимална маса, която не надвишава 750 kg;
  2. категория СЕ – състав от теглещо моторно превозно средство от категория С и ремарке с допустима максимална маса, която надвишава 750 kg;
  3. категория D1 – моторни превозни средства, проектирани и конструирани за превоз на не повече от 16 пътници плюс водача и с максимална дължина, непревишаваща 8 m; моторните превозни средства от тази категория могат да образуват състав с ремарке с допустима максимална маса, която не надвишава 750 kg;
  4. категория D1E – състав от теглещо моторно превозно средство от категория D1 и ремарке с допустима максимална маса, която надвишава 750 kg;
  5. категория D – моторни превозни средства, проектирани и конструирани за превоз на повече от 8 пътници плюс водача; моторните превозни средства от тази категория могат да образуват състав с ремарке с допустима максимална маса, която не надвишава 750 kg;
  6. категория DE – състав от превозни средства, при които теглещото моторно превозно средство е от категория D и ремарке, което е с допустима максимална маса надвишаваща 750 kg.

(2) Правоспособността на водача да управлява трамвайни мотриси се отразява в свидетелството му за управление с категория Ттм.

Пътнотранспортните инциденти пряко влияят върху смъртността и заболеваемостта на населението на страната, водят до огромни социални и икономически загуби и са част от политическия дневен ред. Темата за пътната безопасност набира все по-широка популярност, което се дължи от една страна на „черната” статистика за броя на пътнотранспортните произшествия (ПТП) и броя на загиналите и ранените в тях и от друга страна на критичността на обществото към „неразумното” шофиране, се казва в мотивите за създаването на изцяло нов закон за водачите на МПС.

Смъртността в резултат на ПТП на 1 милион жители в Република България е една от най-високите сред държавите членки на Европейския съюз – 99. За сравнение, средният показател на смъртност общо за държавите членки на Европейския съюз е 50 убити на 1 млн. жители.

Документът е достъпен за коментари до 23 февруари 2019 г.

СВЪРЗАНИ НОВИНИ
Паулина Йоргова е завършила икономика на аграрното производство в УНСС и вече повече от 20 години пише за бизнес и финанси, като селското стопанство винаги е било нейния любим ресор. Интересът към тази тематика е основната причина да стане част от екипа на „Агрозона“, където работи като главен редактор от април 2016 година. Развитието на българските села и животът на хората в тях са част от темите, които са свързани с личните и професионалните и интереси. Мечтае някой ден да се завърне към корените си в Добруджа и да работи за добруването на родния си край.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама