Схемите за климата и околната среда, или еко-схемите, са основна част от реформираната Обща селскостопанска политика след 2020 г. Проведените досега преговори между евроинституциите се развиха в две основни посоки – дали схемите да се прилагат задължително или доброволно. Все още има много въпроси по отношение на това какво да бъде действителното съдържание и дизайнът на еко-схемите.
В началото на октомври 2020 г. Европейската комисия представи дългоочакваните четири водещи еко-схеми, които ще се съдържат в регламента за националните стратегически планове за ОСП. Предложението беше представено от Михаел Нияр, зам.-директор на ГД „Земеделие и развитие на селските райони“ и беше обсъдено в петък в Европейския парламент.
Предложението за четирите екосхеми беше обявено през май 2020 г. като част от стратегията „От фермата до трапезата“, и по-специално в анализ на EК за връзките между реформата на ОСП и Зеления пакт. „Подчертава се необходимостта от по-голяма яснота по отношение на обхвата на еко-схемите. Ето защо Европейската комисия би могла да предостави допълнителни указания относно земеделските практики, които са особено подходящи за справяне с предизвикателствата, очертани в Зеления пакт, като например във връзка с намаляването на употребата на пестициди, управлението на хранителните вещества или подкрепата за развитие на биологичното земеделие. Тези предизвикателства могат да бъдат адресирани с помощта на еко-схемите.“, се казва в работния документ на Комисията.
Четирите основни еко-схеми включват следните практики
Основни еко-схеми | Земеделски практики в еко-схемата |
Лесовъдство | • Списък със засегнати региони (в зависимост от нуждите) • Минимална наситеност на дърветата (x1 дървета на ха за определени култури, x2 дървета на ха за пасища) • Правила за управление на дърветата, за да се извлече максимална полза за биологичното разнообразие, напр. без рязане през периода на гнездене (да се определи според региона), без използване на торове и пестициди • Други |
Агроекология | • Органично земеделие: фермерите получават плащанията при единственото условие, фермата да изпълнява задълженията, установени в Регламент (ЕО) № 834/2007 на Съвета. • Устойчиви практики за управление на земите: земеделски производители, които следват някои практики за управление на земите, надхвърлящи условията или както е определено в биологичния регламент. Тези практики могат да включват редуване на посевите, торене на почвата с източник на азот с ниско освобождаване, използване на естествени вещества като продукция за растителна защита с акцент върху здравето на растенията чрез намаляване или липса на използване на химически торове. • Подобрена ротация на културите, при основното условие, фермерът да включи освен основните култури за ротация, и други култури, включително Х % площи засадени с фиксиращи култури. • Характеристики на ландшафта, по-висок дял на постоянно затревени площи и допълнителни елементи към устойчивите практики • Угари с подобрен видов състав, предназначен за опрашване, земеделски земи или други целеви видове • Подкрепа за ниско до умерено ниво на паша в целевите райони. • Изпълнение на цветни ивици, граничещи ивици и полета с високо разнообразие от пасища, посветени на биологичното разнообразие |
Прецизно земеделие | • Планове за управление на хранителните вещества, където: o с подкрепата на консултанти фермерът изготвя план за хранителни вещества, обхващащ цялата ферма o земеделският производител прилага плана през годината и докладва в реално време (например към централно хранилище на данни на държава-членка) o всяко значително отклонение от плана създава необходимост от повторен контакт с консултантските служби за коригиране на ситуацията |
Въглеродно земеделие | • Базирана на резултатите система за отстранен еквивалент на CO2 или за подобрение на произведеното количество емисии • Изчисляване на разходи / загуби от доходи чрез спрени/по-малко емисии CO2 (напр. ниво на прилагане на добри практики) • Мониторинг, докладване и проверка (от съществено значение за събирането на данни и изчисляване на намалението на парниковите газове) възможни ползи от пазара на въглерод, в зависимост от висококачествените мониторинг, докладване и проверка и бенчмаркинг |
По-ясни ли са тези еко-схеми?
Инициативата на ЕК да изясни детайлите по еко-схемите и да убеди по-голямата част от заинтересованите страни, които не гледат положително на тези схеми, е похвална, според ARC2020. При това експертите повдигат няколко въпроса:
– Как ще се прилагат една или няколко практики по еко-схемите
Земеделските производители могат да кандидатстват и да прилагат една или повече от изброените практики. Ще има ли разпоредби за разграничаване на тези ситуации при плащанията?
– Предлагане или усвояване на практики по една схема
Комисията предвижда, държавите-членки да съставят списък със земеделски практики, полезни за климата и околната среда. Този списък може да бъде концентриран в една от схемите. Как Комисията ще гарантира, че държавите-членки предлагат и стимулират възприемането на широк спектър от практики по еко-схемите?
Причина за включване на прецизното земеделие в еко-схемите
Комисията предлага еко-схемите да се предоставят или като (а) плащания в допълнение към подпомагането на основния доход, или (б) компенсация на земеделските производители за направените им допълнителни разходи и пропуснати доходи. Прецизното земеделие е широко подкрепено от всички страни и няма съмнения, че това предложение ще бъде привлекателно и за държавите-членки, които имат забележки към еко-схемите. Прецизното земеделие печели симпатии заради твърденията, които често идват от търговците, че намалява разходите, от полза е за околната среда и увеличава доходите на фермерите.
В този контекст, ако наистина се потвърди, че земеделските производители спестяват време, намаляват разходите и имат по-високи доходи, то частта относно направените разходи и пропуснатите доходи не може да представлява валидна основа за подпомагане на прецизното земеделие.
Освен това, ако допълнително подпомагане на доходите е основната рационалност за включване на прецизното земеделие в еко-схеми, Комисията, членовете на ЕП и държавите-членки трябва да са наясно, че прецизното земеделие не може да бъде еднакво приложено за различните видове земеделски системи и може да благоприятства по-нататъшната концентрация и неравенствата в селскостопанския сектор.
Необходими са допълнителни предпазни мерки и разпоредби, за да се избегне това, както и да се гарантира, че публичните политики насочват прецизното земеделие към намаляване на суровините, по-добро управление на природните ресурси, но също така поставя под съмнение настоящата неустойчива система в селскостопанските и хранителните пазари, вместо да я изостря.
Безпокойство създава факта, че както показва историята, когато държавите-членки са представени с най-лесната, но най-малко зелена опция, държавите-членки често избират това, преди и преди всичко други, по-истински зелени опции. Опасенията са, че всички пари от еко-схемата могат да бъдат похарчени за този инструмент.
От ARC2020 предлагат индикативен списък на еко-схемите
— намаляване на добитъка, премия за екстензивно земеделие
— ротация на културите със зеленчуци на всеки 4 години или повече
— затревяване като част от протеиновата стратегия
— лесовъдство
— агроекологични техники според Документа на IFOAM по екосхемите
— смесено земеделие
Тези основни еко-схеми бяха представени и обсъдени в Парламента и със сигурност ще имат ефект в реформата на ОСП. В това предложение на Комисията се подчертава, че еко-схемите се създават от държавите-членки в техния национален план за ОСП и се одобряват от Комисията. Публикуването на тези еко-схеми, целящо да даде примери за това, което Комисията очаква от държавите-членки, когато разработват своите еко-схеми, не ограничава възможния обхват на еко-схема, отбелязват от ARC2020.