Кандидатите по мярка „Популяризиране в трети държави“ по Национална програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор за периода 2019 – 2023 г. ще трябва да притежават поне 6% пазарен дял от произведените в страната вина със Защитено наименование за произход (ЗНП) или Защитено географско указание (ЗГУ), за да могат да участват в промоционални пакети на държавата в трети страни, гласи една от промените в Наредба № 6 от 2018 г. за условията и реда за предоставяне на финансова помощ по Национална лозаро-винарска програма. Досега документът предвиждаше този пазарен дял да се равнява на поне 10% от общото количество произведени вина със ЗНП/ЗГУ и/или сортови вина. Същата промяна се въвежда и за вината, които са бе без ЗНП/ЗГУ за последните две години.
Кандидатите, които искат да участват в промоционалните пакети в трети страни, освен финансова стабилност и технически капацитет, ще трябва да доказват пред Държавен фонд „Земеделие“, че за последните две години делът на приходите от лозаро-винарска дейност е над 50% от общия приход на кандидата, като прилагат годишен финансов отчет.
В тази връзка от критериите за оценка на проектите по мярката е премахнат критерият за „Представителност на кандидата – Пазарен дял от произведените вина ЗНП, ЗГУ и сортови без ЗНП, ЗГУ на участниците в промоционалния проект спрямо общото производство за страната ЗНП, ЗГУ и сортови без ЗНП, ЗГУ“. Променена е и тежестта на критерий „Разнообразен асортимент на промотираните вина – (промотираните вина ЗНП, ЗГУ и сортови без ЗНП и ЗГУ от участниците в промоционалния проект)“, като точките за вина със ЗНП стават от 1 на 5, а приоритетът за сортови вина без ЗНП/ЗГУ се премахва. Причина за това е фактът, че проекти, финансирани с държавна помощ, не могат да промотират сортови вина без ЗНП/ЗГУ.
Облекчена е цялостната процедура по оценяване на проектите по мярка „Популяризиране в трети държави“, като е заличено изискването за разглеждане на проектите от Комисия за оценка.
Както и досега, допустими за финансиране ще бъдат заявления, които са получили минимум 5 точки на база оценка на предоставените документи. Намалява се обаче срокът, в който от ДФЗ ще трябва да се произнесат с решение по проектите – от 90 на 60 дни, като в рамките на това време ще бъде извършен и последващ контрол.
Кандидатите по мярка „Популяризиране в трети държави“ все още са длъжни да развият така стратегиите си за продажба зад граница, че в рамките на пакета да осигурят поне 10% ръст на продажбите или износа на вино.