Годишно в ЕС се продават защитени продукти на стойност € 74,76 млрд.

Екип на Агрозона
Екип на Агрозона
9 Минути

Европейската комисия прие предложението си за преглед на системата за географски указания (ГУ) за вино, спиртни напитки и селскостопански продукти. Новите мерки трябва да увеличат разпространението на ГУ в целия Съюз, за ​​да са от полза за икономиката на селските райони и да постигнат по-високо ниво на защита, особено онлайн. Целта е да се поддържа високото качество на храните и стандартите на ЕС и да се гарантира, че нашето културно, гастрономическо и местно наследство е запазено и сертифицирано като автентично в ЕС и по света.

„Географските указания представляват богатството и разнообразието на нашето европейско кулинарно наследство. Предлагайки  укрепване и по-нататъшно хармонизиране на нашата правна рамка, ние искаме да засилим производството на традиционни качествени продукти. Това ще бъде от полза за селските икономики в целия Съюз и ще допринесе за запазването на местните традиции и природни ресурси. Това допълнително ще защити глобалната репутация на селскостопанските продукти от ЕС”, каза комисарят по земеделие Януш  Войчеховски.

Комисията предлага следните мерки за укрепване и подобряване на съществуващата система от географски указания:

  • Съкратена и опростена процедура за регистрация: различните технически и процедурни правила относно географските указания ще бъдат обединени, което ще доведе до единна опростена процедура за регистрация на ГУ за кандидати от ЕС и извън ЕС. Тъй като тази хармонизация ще доведе до по-кратко време между подаването на заявлението и регистрацията, се очаква да се повиши привлекателността на схемите за производителите.
  • Повишена онлайн защита: новата рамка ще увеличи защитата на ГУ в интернет, а именно по отношение на продажбите чрез онлайн платформи и защитата срещу недобросъвестна регистрация и използване на ГУ в системата за имена на домейни.
  • Повече устойчивост: като пряко проследяване на стратегията От фермата до вилицата , производителите ще могат да валоризират своите действия по отношение на социалната, екологичната или икономическата устойчивост в своите продуктови спецификации. Това ще допринесе за по-добро опазване на природните ресурси и селските икономики, осигуряване на местни сортове растения и породи животни, запазване на ландшафта на производствената зона и подобряване на хуманното отношение към животните. Това също може да доведе до привличане на потребители, които искат да намалят въздействието си върху околната среда.
  • Групи на производители с правомощия: държавите-членки ще трябва да признаят групите производители с ГУ по тяхно искане. Признатите групи ще бъдат упълномощени да управляват, налагат и развиват своите ГУ, по-специално чрез достъп до органи и митници за борба с фалшифицирането във всички държави-членки.

Предложението също така повтаря схемата за качество за гарантирани традиционни специалитети и използването на термина „ планински продукт “ като незадължителен термин за качество.

Държавите-членки остават отговорни за прилагането на национално ниво, докато Комисията остава отговорна за регистрацията, изменението и анулирането на всички регистрации. Службата за интелектуална собственост на Европейския съюз (EUIPO) ще осигури техническа подкрепа в процеса на проверка, за да помогне за ускоряване на процедурите. Комисията и EUIPO си сътрудничат по отношение на географските указания през последните четири години, през които EUIPO допринесе за оценката на около 1300 приложения за ГУ и създаде GIview , нова база данни за търсене за всички защитени имена, свързана с регистъра на географските указания на ЕС.

Днешното предложение отразява резултата от широк консултативен процес. Първоначалната оценка на въздействието беше публикувана през октомври 2020 г., последвана от обществена консултация, открита от 15 януари 2021 г. до 9 април 2021 г., както и целенасочени консултации с държавите-членки и съответните организации в тази област.

До март 2022 г. са регистрирани 3458 наименования

Географските указания защитават наименованията на продукти от конкретни региони и със специфични характеристики, качества или репутация от копиране или измама и удостоверяват, че са произведени по високи стандарти в региона на произход.

Оценка,  публикувана през декември 2021 г., показа, че съществуващата рамка е ефективна и осигурява ясна добавена стойност за ЕС. Въпреки това той идентифицира определени граници, като ниската осведоменост и разбиране на ГУ от потребителите в някои държави-членки, както и слабото прилагане. Той също така подчерта, че екологичната устойчивост и хуманното отношение към животните могат да бъдат допълнително интегрирани.

Като част от системата за интелектуална собственост на ЕС , имената на продукти, регистрирани като ГУ, са правно защитени срещу имитация, злоупотреба и изтъкване в рамките на ЕС и в страни извън ЕС, където е подписано специално споразумение за защита. Женевският акт, свързан с географските указания, представлява допълнителна многостранна рамка за тяхната защита.

Наименованията на агрохранителните продукти и вина са защитени като защитено наименование за произход (ЗНП) и защитено географско указание (ЗГУ), а тези на спиртни напитки като географски указания (ГУ). Известни географски указания включват например Bayerisches Bier, шампанско, ирландско уиски, маслини Каламата, Parmigiano Reggiano, полска водка, Queso Manchego, Roquefort. Европейският съюз също така защитава гарантираните традиционни специалитети (ГТС), които са имената на селскостопанските продукти, подчертаващи традиционните аспекти на даден продукт, без да са свързани с конкретна географска област. Примери за известни ГТС са Bacalhau de Cura Tradicional Portuguesa, Amatriciana tradizionale, Hollandse maatjesharing и Kriek.

До март 2022 г. са регистрирани 3458 наименования: 1624 наименования на вина, 1576 наименования на храни и селскостопански храни и 258 спиртни напитки. Най -новото проучване за ГУ , публикувано през 2020 г., установи, че стойността на продажбите на продукт със защитено име е средно двойно по-висока от тази за подобни продукти без сертификат. Това проучване оценява годишната стойност на продажбите на продукти, защитени с ГУ, на 74,76 милиарда евро годишно, като над една пета от тази сума е резултат от износ извън Европейския съюз.

Разясняват финансовите стимули за придобиване на етикети за качество на селскостопански продукти и храни

Висшето училище по мениджмънт (ВУМ) организира днес информационен ден за представяне ролята, предназначението и ползите на географските означения за произход на традиционни храни и продукти на Европейския съюз, и възможните субсидии за регистрирането им. Участието в събитието е напълно безплатно и отворено за всички заинтересовани страни. Еднодневният форум ще се проведе в демонстрационната зала на ВУМ, на адрес гр. Добрич, ул. “България“ 3, ет. 3. Притежанието на етикети за качество е не само символ на престиж. Те осигуряват множество ползи за доходите на фермерите и производителите, но така също създават условия за местен икономически и социален растеж. Накрая, те съдействат за запазването и популяризирането на живото местно културно наследство.

С богатите си кулинарни традиции, България има огромен потенциал за придобиването на такива знаци, които да привлекат интереса на туристи, изследователи и консуматори върху родното производство и да наложат страната ни като дестинация за качествена храна. В момента обаче едва 10 български храни и продукти са включени в европейките бази данни за географски означения. Причините за този нисък интерес са множество – затруднения с процедурите, подценяване качествата на родното производство, недостатъчно разбиране на ползите и политиките.

Цел на днешното събитие е да предостави разяснения в тези 3 насоки, които да бъдат в полза както на публичните власти, така и на заинтересованите местни производители. То ще стартира с резюмиране на резултатите от направените по проекта проучвания относно потенциала на българските традиционни продукти и храни да се превърнат в отличителен белег за уникалността на родната кухня и производство. Географията на храната и нейното значение за развитие на местните общности ще бъде представена от изследователи на българската “кулинарна етнография“ от ИБЕИ на БАН. Експерти от Министерство на земеделието ще представят възможностите за подпомагане на схемите за качество предвидени в Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони за периода 2023 – 2027, от които българските производители могат да се възползват. Последната част на събитието ще разгледа и обсъди гледните точки на сертифициращите органи и производителите по отношение изискванията и предизвикателствата по придобиването на знаците за качество на земеделските продукти и традиционните храни.

Agrozona.bg e специализиран новинарски сайт за бизнес и земеделие. Нашата цел е да информираме своите читатели за новостите и добрите практики в агробизнеса у нас и по света. Agrozona.bg Ви предоставя експертни анализи и съвети за успешна реализация в сектора, а също така информация за важни срокове и събития. При нас ще намерите още и интересни и полезни съвети за вашето хоби. Екипът на Агрозона подготвя цялото съдържание на сайт и списание Агрозона. В него участват 4 журналисти, както и стажантите, които се учат на аграрна журналистика в редакцията на Агрозона

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА