Учени: БГ производителите подценяват силата на сътрудничеството

Лилия Александрова
Лилия Александрова
5 Минути

 

Земеделските производители в България не оценяват като важно да си сътрудничат помежду си. Това е един от основните изводи, които се посочват в изследване, представено от д-р Мария Станимирова, ръководител катедра „Аграрна икономика“ в Икономически университет- Варна по време специализиран семинар, организиран от Национална служба за съвети в земеделието.

Според учена конфликтите започват от недостатъчна комуникация, например поради несъвместимост на целите и поради различните гледни точки. „Възможно е конфликт да възникне и поради разрушаване на установени вериги на доставки. Често генератор на конфликти става липсата на внимание към продуктите, които дистрибутираме до своите

Доцент Мария Станимирова преподава Аграрен маркетинг, Управление на поземлените ресурси, Маркетингови проучвания, Управление на качеството и други дисциплини

клиенти, или ако гледната точка е различна от тази на отсрещната страна, и при опити за едностранно налагане на мнението. Всички тези конфликти трябва да бъдат предвиждани, за да бъдат предотвратявани“, отбеляза д-р Мария Станимирова.

Безспорно сътрудничеството с повече заинтересовани страни е начин производителите да се справят с конфликтите в дистрибуционните канали, включително да избегнат потенциални конфликти, категорична е тя. Липсата на комуникация се дължи на подценяване на ползите от сътрудничеството между производители, според учена: „Може би има недоверие между страните, което вероятно се дължи на периода на колективизация“.

Фермерите считат за по-важно сътрудничеството с местната власт, отколкото с други производители и търговци, става ясно още от изследването. „Вероятно това се дължи на Програмата за развитие на селските райони и възможностите за развитие на земеделието. Това е знак, че работата на отговорните институции дава резултат“, по думите на д-р Станимирова. Според анкетираните фермери участието в клъстери и създаването им е по-скоро по-маловажно за бизнеса им.

Капацитет за сдружаване

Сътрудничеството с възможно повече субекти е начин производителите да се справят или да избегнат конфликтите в дистрибуционните канали. „Това следва да е целта, към която всички ние да съсредоточаваме усилията си“, посочи д-р Мария Станимирова.

„Независимо от всички усилия, които се полагат за подобряване на сътрудничеството по вертикала и хоризонтала, по-важно остава изграждането на капацитет от гледна точка на фермерите за това, колко важно е сътрудничеството за подобряване качеството на продуктите и привличането на клиенти. Изграждането на капацитет отнема време“, отбеляза ученът.АЗПБ, Национална среща на земеделските производители в България, Agrozona.bg

Администрацията оценява сътрудничеството

От изследването става ясно, че общинската администрация оценява по-високо в сравнение с бизнеса ползите от сътрудничеството- в известна степен това е свързано с периода на колективизация. „Кооперирането се свързва с негативната нагласа за това, че някой може да ни излъже, да се отнесе некоректно с нас. Всъщност ние нямаме избор. В моята роля на учен и консултант аз виждам колко е важна ролята на сдружаването за развитието на бизнеса“, по думите на д-р Станимирова.

С кого предпочита да си сътрудничи бизнесът?

Бизнесът предпочита да си сътрудничи с браншови организации, става още ясно от изследването. Основно тук се посочва Асоциацията на земеделските производители в България (АЗПБ) като структура, която има роля за изграждане на мрежите в България, контактува с представители както на малки, така и на големи земеделски производители от различни браншове. Земеделските производители контактуват също с други професионални сдружения, местни инициативни групи и Национална служба за съвети в земеделието. Центровете за консултантски услуги и университетите например не са припознати като структури, с които стопаните да считат, че е важно да обменят опит.

Най-голяма част от земеделските производители (40,6%) смятат, че няма необходимост от сътрудничество. 31,3% оценяват тази необходимост в ниска степен. 18,8% са посочили, че във висока степен има необходимост от сътрудничество, а само 9% определят тази необходимост като много висока.

Доц. Станимирова коментира като притеснителни и настроенията сред фермерите свързани с техните намерения за бъдещето. Над 70% от анкетираните стопани не планират коопериране. «Това, за съжаление е проблем, защото не можем да искаме определени резултати без да си даваме сметка, че съвременните условия изискват да имаме подобно ефективно сътрудничество», посочи д-р Станимирова.

Лилия Александрова е журналист в „Агрозона“ от 2013 г. Има магистърска степен по Международни отношения и бакалавърска степен по Бизнес администрация. Интересите ѝ са в областта на политическата интеграция и Европейския съюз, агропредприемачеството, образованието, труда и социалната политика.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА