Износът на пшеница докара над 1 млрд. долара на българските производители

Кирил Александров
Кирил Александров
2 Минути

Българският износ през 2016 г., измерен в евро, бележи абсолютен рекорд от 23,6 млрд. €. Спрямо базовата 2001 г. увеличението е 4 пъти. България се издига до 62 място сред износителите. Групите стоки с най-голям експорт са електротехника и електроника, горива и електроенергия, машини и апарати, показва анализ на Българската стопанска камара (БСК).

При зърнените култури, българските износители печелят пазарен дял и изместват свои конкуренти на глобалните пазари. За миналата година търговията с продукцията е достигнала 1 млрд и 112 милиона щатски долара. При задълбочаване на проучването за потенциалът на пшеница, се вижда, че България има средно големи перспективи в сравнение с другите водещи износители. Заедно с леки горива, средно тежки горива и медикаменти, пшеницата формира 15,1% от износа ни.

Същевременно, експертната оценка показва, че около 50% от експорта се класифицира като прекомерно концентриран и без достатъчно диверсифицирани пазари. Тракторите, например, се изнасят почти изцяло за Румъния, но Румъния отчита двойно по-малък внос на трактори от България.

Потенциалът за растеж, според ITC, e най-голям при фармацията, катодната мед, слънчогледовите семена, пшеницата, царевицата, рапицата и други продукти с ниска добавена стойност.

Основни пазари за стоки с по-голяма добавена стойност са Германия, Италия, Франция, но изделията ни се вграждат там и след това се реализират в целия свят.

България може да увеличи износа си за развитите държави, като стане подизпълнител на техните фирми и се включи в глобалните вериги на доставки. С течение на времето ще се придобият знания и умения за по-широко самостоятелно навлизане на световните пазари под собствена марка и със собствени разработки, посочват от БСК.

Нарасналата конкурентоспособност се дължи основно на международни компании в България и по-малко на местни фирми. Независимо от ползите от чуждестранните инвеститори, редица суровини и материали не се преработват достатъчно задълбочено и килограмовите цени на българския износ са сравнително ниски.

ЕТИКЕТИ:
Кирил Александров работи като журналист от 2006-а година. Преди да работи в Agrozona.bg, е бил част от екипите на Агенция "Фокус", сп. Тема и сайта Expressnews.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА