Предвижда се пазарът на изкуствен интелект в земеделието да нарасне от приблизително 1 милиарда щатски долара през 2020 г. до 4 милиарда щатски долара до 2026 г. Също така се очаква, между 2020 и 2026 година делът на селскостопанския сектор на изкуствения интелект да расте с 25% годишно. Това заяви Бернар Адер, вице-президент на КОПА-КОДЖЕКА по време на бизнес форум, организиран от COGECA и посветен на изкуствения интелект в системата за хранителни продукти.
„Вече не е време да обсъждаме апетита на фермерите към тези технологии- повечето от нас използват едно или няколко решения за изкуствен интелект, дори без да са наясно с това. Използваме инструменти за наблюдение, мобилни приложения, софтуер, роботи, свързано оборудване и т.н. Изследователите изчисляват, че до 2050 г. средната ферма се очаква да генерира средно 4,1 милиона елементи на данни всеки ден. За мен най-важният въпрос, на който ще трябва да отговорим колективно, е „Какво би означавало успешното развитие на изкуствения интелект за земеделието и веригата на стойността на храните?“ След като видях толкова много примери и приложения по време на бизнес форума, мисля, че е важно ние, фермерите, да сме движеща сила в тази еволюция“, посочи още Бернар Адер.
„В бъдеще изкуственият интелект ще остане инструмент, който по същество не е добър или лош, той е това, което успеем да направим с него. Следователно не става въпрос да бъдем технофили или технофоби, но е политически важно да определим какъв вид изкуствен интелект искаме в Европа. Трябва да подкрепим бума на европейските компании и стартиращи фирми, които ни се струват най-обещаващи, за да видим успеха на европейските шампиони в сектора. Днес американският континент е напред и страните от азиатско-тихоокеанския блок също могат да ни изпреварят в близко бъдеще“, каза още вице-президентът на КОПА-КОДЖЕКА.
„С този бизнес форум демонстрирахме, че агрокооперациите могат да превърнат традиционните бизнес модели и конвенционалните селскостопански дейности в интелигентни. Нуждаем се обаче от благоприятна регулаторна среда, която да стимулира нашите инвестиции и да проектира нашите ценности към бъдещето. Нуждаем се от финансиране и схеми за подкрепа. Трябва да признаем стойността, която нашите кооперативни предприятия създават в полза на техните собственици на фермери, околната среда и потребителите“, по думите на експерта.