В момента в Гърция се развива вендинг търговията като нов подход за пазарна реализация на фермерски продукти в условията на криза и руско ембарго. Този сравнително нов метод се използва предимно от мандрите в страната, които използват успешно принципа на автоматите за сокове, разпространени широко в Европа. Това каза д-р Тасос Ханиотис от Комисията по земеделие и развитие на селските райони в Европейската комисия за „Агрозона“ по време на двудневния семинар на тема „Влияние на Общата селскостопанска политика върху икономическия растеж и устойчивото развитие на селското стопанство и селските райони”. Форумът бе организиран от Европейската асоциация на аграрикономистите, Селскостопанската академия, Института по аграрна икономика, и Университета в Болоня, Италия.
Д-р Тасос Ханиотис обясни още, че кооперативите в страната, които произвеждат висококачествен зехтин, вече търсят начини да изнасят директно за Китай. В търсенето на нови начини и дестинации за пазарна реализация на селскостопански продукти се работи активно и с експертите на техническите университети в страната.
Европейският произвежда повече селскостопански продукти, отколкото може да реализира на общия си пазар. В същото време добавената стойност на произведените стоки се повишава, което обаче не е резултат от реформи в политиките на Съюза, а самият д-р Ханиотис няма обяснение на какво се дължи. Не се знае и как това положение ще се развие в бъдеще при забавено развитие на икономиката в световен мащаб. Икономиката на Китай също забавя развитието си и в близките години се очаква важен фактор да бъде местното потребление.
Нараства и броят на младите хора, които се местят да живеят от големите гардове в селата. Това е така най-вече заради субсидиите и привилегиите, които земеделските производители в Гърция имат от години насам, включително и по време на кризата.
Лилия Александрова