Пет гиганта владеят света на млякото

1155002_70100397
Автор: Агрозона
Споделена1

Битката над млечните продукти е в ход и коренно ще промени посоката на световната система за храна и живот на хората

Млякото има изключително голямo значение за здравето и поминъка на хората по света. Повечето от пазарите на млечни продукти , които обслужват населението доставят от дребни търговци, които събират мляко от земеделски стопани, които притежават само няколко животни. Подобна система на „млякото на хората” обаче е в пряко противоречие с амбициите на големите млечни компании като Нестле и нарастващия брой на други „заможни играчи”, които искат да поемат цялата млечна верига на юг, от производството до пазара. Битката над млечните продукти е в ход и коренно ще промени посоката на световната система за храна и живот на хората.

Големите млечни производители

През последните години заедно с глобализацията на индустрията се засили и корпоративния контрол върху световните доставки на мляко. Двадесетте най-големи млечни компании сега контролират над половината от световния пазар на мляко и млечни продукти  и процеса на производство на една четвърт от световното производство на мляко. Само една компания, ”Нестле”, контролира около 5% от този световен пазар, с продажби от 25,9 млрд. долара през 2009г.

 Топ 20 на световните млечни корпорации

Наименование Държава Продажба на млечни продукти в млрд. долара за 2009
1 Nestle Швейцария 25.9
2 Danone Франция 14.79
3 Lactalis Франция 12.68
4 FrieslandCampina Холандия 11.17
5 Fonterra Нова Зеландия 10.2
6 Dean Foods САЩ 9.74
7 Aria Foods Дания/Швеция 8.64
8 Dairy Farmers of America САЩ 8.1
9 Kraft Foods САЩ 6.79
10 Unileve Холандия/Англия 6.38
11 Meiji Dairies Япония 5.13
12 Saputo Канада 4.97
13 Parmalat Италия 4.93
14 Morinage Milk Industry Япония 4.81
15 Bongrain Франция 4.57
16 Mengniu Китай 3.77
17 Yili Китай 3.54
18 Land O’Lakes САЩ 3.21
19 Bel Франция 3.1
20 Tine Норвегия 3.02

Нестле не е млекопроизводител. Фирмата притежава “няколко крави” и купува мляко директно от земеделските производители или доставчици и го преработва във всички видове продукти. Повечето от останалите топ 20 компании също са преработватели, въпреки че както и при Нестле, някои от тях са започнали да разработват собствени фирми. Изключения са млечните кооперации, от които 5 фирми са в списъка на топ 20 (шест, ако се включва Мексико „Grupo Lala”). Тези 5 кооперации са собственост на около 70, 000 селскостопански-члена от САЩ, Европа и Нова Зеландия. Докато всеки от тях произвежда свои собствени млечни продукти, голяма част от млякото, произвеждано от техните фермери се използва от различни по националност преработватели. В това интересите на големите кооперации и преработватели често са тясно свързани. Наистина, големите кооперации сами по себе си са многонационални, повечето от тях са установени и техните политики могат да влязат в конфликт с интересите на фермерите, които са им доставчици, особено по-дребните млекопроизводители.

„Промоционалните програми” Tetra Pak

Шведската кооперация „Tetra Pak” доминира на световния пазар за опаковки на пастьоризирано мляко и насърчава консумацията на пакетирано и преработено мляко като спонсорира програми за раздаване на мляко в училищата като тази в Тайланд. Тя също има големи корпоративни разделения, познати като „DeLaval”, които „разработват, произвеждат и предлагат на пазара цялостни системи за производство на мляко и животновъдство” в повече от 100 държави. В Пакистан „DeLaval”осъществява програмата „Dairy Hub” в сътрудничество с правителството и няколко преработватели на млечни продукти за да разработят  по-големи и модерни търговски млечни ферми. Рекламното видео на  „Dairy Hub”  гласи: „Традиционния подход на земеделския производител и липсата на познания за съвременните млекопроизводители е най-голямата пречка млякото да достигне целия си потенциал.

Мераци за Юга

Всички по-големи играчи на пазара на млечни продукти през последните години агресивно се опитват да разширят дейността си отвъд стандартните млечни пазари на Север и да завладеят разрастващите се пазари на Юг. Те хвърлят огромно количество пари, закупувайки големи национални играчи или инвестирайки в свои собствени производствени единици. Нестле заяви, че около 36% от техните общи продажби в момента са от възникващите пазари.  До 2020г., се очаква този дял да достигне 45% и да се удвоява оборота в Африка на всеки три години.

Експанзията на Юг не е само от големите млечни компании. Редица корпорации от други сектори от хранителната индустрия, като например „PepsiCo” и  “General Mills” наскоро направиха значителни стъпки в млекопроизводството. Финансови играчи като „Kohlberg Kravis Roberts & Co” и “Citadel Capital” също биват пряко включени като нови млечни компании, разположени на Юг, някои от които са започнали разширяването си на север. В допълнение, има множество корпорации, които не участват в преработката и производството на млечни продукти, които имат преки интереси в разширяването на транснационалната млечна промишленост в продажбата на ветеринарни лекарства или в опаковки и оборудване.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *