“Активни потребители”: Оцетните заместители развалят туршията

Екип на Агрозона
Екип на Агрозона
3 Минути

Оцетните заместители развалят туршията. Няма как да получим същата зимнина, използвайки имитации, вместо натурални продукти. Това коментира пред „Агрозона“ Богомил Николов, председател на асоциация “Активни потребители”. “Причината е, че натуралната киселина съдържа бактерии, които подпомагат процеса на ферментация на зеленчуците, които сме сложили в туршията. В другия случай тази ферментация се затруднява и може изобщо да не се случи. Продуктът отново ще има кисел вкус, но не с характерните вкусови качества. Той ще бъде с много по- ниско качество, дори и да сложим най- хубавите зеленчуци, които можем да намерим”, коментира Николов.

 Преди 2 години на пазара се предлагаха както натурален оцет, така и синтетичен под едно и също наименование. Тогава буквално на всеки етикет пишеше оцет и хората много трудно можеха да направят разликата. През 2014 г. имаше положителни действия в тази насока, според които наименованието оцет вече могат да носят само натуралните продукти. 2 години и половина по- късно обаче изследването на „Активни потребители“ показа, че все още е трудно разграничаването между натуралните и имитиращите овкусители. Това е така, защото те се продават на едни и същи рафтове, имат много сходен външен вид, а на етикетите на заместителите има всевъзможни изображения на туршии или на плодове, от които типично се произвежда оцет. Също така има и различни по големина шрифтове, с които на потребителя се налага информацията, която производителят иска да достигне до клиента. Ако прибавим към това и средна разлика в цената 25- 30 % то много хора посягат към оцетните заместители без да си дават сметка, че всъщност това е синтетична киселина, а не натурален продукт от грозде, ябълка или друг плод.

 Имитиращите продукти съдържат Е260 , синтетична оцетна киселина, чиито основен метод за производство е чрез преработка на петролни деривати. Суровината, от която се произвежда тази киселина е напълно изкуствено създадена, допълва Николов.

 За да се реши този проблем от „Активни потребители“  ще се обърнат с апел към търговските вериги да поставят на отделни щандове имитиращите от натуралните традиционни продукти. „ По този начин те ще направят услуга на своите клиенти и лесно ще се преодолее объркването“. Потребителите трябва да четат по- внимателно етикетите и да знаят, че натуралният оцет може да носи името „Оцет“. Заместващите оцетни киселини не могат. Ориентир за разграничаването е още в етикетите да се обръща внимание за киселината Е260. От страна на държавата трябва да се приеме наредба за контрол на оцета, защото липсата на такава оказва негативно влияние върху възможностите на конкретните органи и особено координацията между тях. Оцетът е продукт, който подлежи на контрол от различни органи и е много лесно да се получи объркване между самите проверяващи и те да нямат координация и съдействие помежду си.

Agrozona.bg e специализиран новинарски сайт за бизнес и земеделие. Нашата цел е да информираме своите читатели за новостите и добрите практики в агробизнеса у нас и по света. Agrozona.bg Ви предоставя експертни анализи и съвети за успешна реализация в сектора, а също така информация за важни срокове и събития. При нас ще намерите още и интересни и полезни съвети за вашето хоби. Екипът на Агрозона подготвя цялото съдържание на сайт и списание Агрозона. В него участват 4 журналисти, както и стажантите, които се учат на аграрна журналистика в редакцията на Агрозона

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА